[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
    جلد 1 شماره 2 صفحات 26-15 برگشت به فهرست نسخه ها
    تصویرپردازی و «رای‌العین» در نمایش‌نامه «سه تابلوی مریم» از میرزاده عشقی
    جواد علی محمدی اردکانی ، فراز یاوری
    چکیده:   (272 مشاهده)
    پژوهش حاضر در پی بررسیِ ویژگی‌های تصویرپردازیِ نمایش‌­نامۀ سه تابلوی مریم اثر میرزاده­ عشقی بوده است. از اهداف پژوهش تحلیل و بازشناسیِ این نمایش­نامه در بستر انتشار، و هم­چنین تطبیقِ مشخّصاتِ صوری آن با آگاهیِ گروه‌های اجتماعیِ حاضر در عرصۀ سیاست در قاجار متاخّر بوده است. این پژوهش به دنبال پاسخ­‌گویی به این سوالات بوده است: ادبیات، به مثابه نوشتاری تکثیر یافته با ابزارِ نوینِ مکانیکی، چگونه به‌عنوان ابزاری سیاسی در دستِ نویسندگان و روشنفکران از جمله میرزاده عشقی قرار می‌گیرد؟ این نویسندگان (از جمله میرزاده­ عشقی) چگونه آگاهیِ خویش را (و گروهِ اجتماعی خویش را) علاوه بر مضمون و درون‌­مایه، در جنبه‌های صوریِ آثارشان (خصوصا سه تابلوی مریم) بازمی‌نمایانند؟ در نهایت این نتیجه حاصل شد که رجوع به عینیّت، به‌­مثابه ایمان به علم و ارزش‌های نوینِ ترجمه‌یافته، در آثار مختلف در جنبه‌های گوناگونی از آثارِ هنری سرایت می‌کند. در این میان سه تابلوی مریم میرزاده­ عشقی این ایمان به «رای‌العین» را، در حدِّ اعلای آن اعمال می‌کند و برای اوّلین بار زاویۀ دید، راوی، و در نهایت گونه‌ای تصویرپردازی را پیش می‌کشد که تماما بازتابندۀ این رجعتِ معرفت‌شناختی است. پژوهشِ بنیادی حاضر، با رویکردِ توصیفی-تحلیلی و روشِ جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و با اتّخاذِ روشِ ساخت‌گراییِ تکوینی صورت پذیرفته است.
    واژه‌های کلیدی: میرزاده‌ عشقی، ساخت‌گرایی تکوینی، سه تابلوی مریم، شعر مشروطه، رای‌العین.
    متن کامل [PDF 297 kb]   (137 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1398/5/12 | پذیرش: 1398/9/1 | انتشار: 1398/12/29
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Alimohammadi Ardakani J, Yavari F. Imagery and Ray Al-eyn in Mirzadeh Eshghi’s ‘Seh Tabloe Maryam’ Script Javad Alimohammadi Ardakani. 3 2020; 1 (2) :15-26
    URL: http://art-studies.ir/article-1-61-fa.html

    علی محمدی اردکانی جواد، یاوری فراز. تصویرپردازی و «رای‌العین» در نمایش‌نامه «سه تابلوی مریم» از میرزاده عشقی. 1. 1398; 1 (2) :15-26

    URL: http://art-studies.ir/article-1-61-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 1، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 63 queries by YEKTAWEB 4660