نوع تعامل هنرمندان با جنبههای مختلف زندگی جوامع بشری، خصوصاً جنبههای مرتبط با قدرت و سیاست، چه در طول تاریخ و چه اکنون، مورد توجه عموم جامعه بوده و الگوی رفتاری بسیاری از افراد جامعه قرار میگرفتهاست. ازاینرو، نگاه مستقل و فارغ از هرگونه جانبداری منفعتطلبانه از طرف ایشان اهمیتی دوچندان مییابد. از طرفی مشاهدۀ واکنشهای برخی هنرمندان مستقل امروزی با اتفاقات منافی وجدان بشری، همچون اثر موسیقایی 183بار از گرگ هاینز، این سوال را برمیانگیزد که هنرمندان جوامع شرقی و استعمارزده چگونه در این عصر و زمانه به اتفاقاتی از این دست واکنش نشان میدهند. بدینترتیب نظریات پسااستعماری و نوع نگاه حاصل از آن میتوانند برای دستیابی به تحلیلهای متناسب رهیافتهایی ارایه دهند. در نوشتۀ پیش رو که از انواع پژوهشهای کاربردی است سعی شده با استفاده از دیدگاه ذکرشده با تکیه بر تحلیلهای کیفی مبتنی بر شواهد اسنادی و کتابخانهای با جمعآوری دادههایی از واکنش هنرمندان به اتفاقات مشابه و تحلیل آنها براساس دیدگاههای پسااستعماری، نوع مواجهۀ آنها با این مسایل را بررسی و توصیف و تحلیل کند. براین اساس بهنظر میرسد هنوز نوع جهانبینی و واکنشهای هنرمندان بومی تا حد زیادی با نوع نگاه تعریفشده از جانب غرب و قدرتهای استعماری شکل گرفته و بروز مییابد.
Mahmoodi Nosar M. About the Independence of the Artist's Opinion and Its Analysis Based on Post-colonial Perspective under the Pretext of a Critical Look at the 183 Times by Greg Haines.. 3 2024; 3 (5) :69-82 URL: http://art-studies.ir/article-1-135-fa.html
محمودی نوسر میلاد. دربارۀ استقلال رأی هنرمند و تحلیل آن براساس دیدگاههای پسااستعماری به بهانۀ نگاه نقادانه به اثر 183بار از گرِِگ هاینْز. 1. 1403; 3 (5) :69-82