گفتمانهای از یاد رفته در مجموعه یاد سبز قاسم حاجیزاده
با تاکید بر رویکرد تحلیلی فرکلاف
|
محبوبه پهلوان نوده ، ترنم تقوی  |
|
|
چکیده: (303 مشاهده) |
اثر هنری به مثابه زبانی باز نموده شده و نظامی از مفاهیم و اندیشهها ملهم از جامعه، گفتمان و ایدئولوژی حاکم است و رویکردهای تحلیل گفتمان انتقادی با مطالعه رابطهٔ زبان، قدرت ایدئولوژی و گفتمان این امکان را فراهم میآورد که از سطح واژگان تصویر به جامعه و روابط و گفتمانهای آن دست یابیم و چرایی خلق برخی آثار را در زمانهای خاص جستوجو کنیم. هدف از این پژوهش واکاوی چرایی سویهمندی روایت قهرمان اسطورهای و ملی نزد هنرمند از خلال عناصر گفتمانی موجود در آثار اوست و جهت نیل بدین مقصود با رویکرد انتقادی نورمن فرکلاف در تحلیل گفتمان در سه سطح توصیف تفسیر و تبیین به بررسی روابط برجستهٔ واژگان تصویر در آثار مهم مجموعه یاد «سبز» قاسم حاجیزاده پرداخته شده است. پژوهشها نشان میدهند قرارگیری هنرمند در دهههای هویتساز تاریخ ایران و در تقابل گفتمانهای اصالتگرا و ملی چپ معترض ناسیونالیسم ملی و گفتمان بازگشت به نوستالوژیهای رمانتیک روستایی سبب گزینش اسطورههای تاریخی ملی و روستایی در میانه گفتمانهای متعارض شهری میشود. قاسم حاجیزاده روایتی پیچیده از قهرمانی چند گفتمانی در فضای چند هویتی تاریخ ایران ارائه میدهد و او را میان سنتهای ملی و مذهبی و گفتمانهای وارداتی پس از مشروطه چون گفتمان چپ و ناسیونالیسم قرار میدهد.
|
|
واژههای کلیدی: فضای گفتمانی روایت اندیشه بازگشت حماسه میرزا ملی گرایی |
|
متن کامل [PDF 4312 kb]
(211 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/7/16 | پذیرش: 1398/11/27 | انتشار: 1399/3/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|