دوسویگی ارجاعی شمایل حضرت عباس (ع)
در نبرد با مارد در آثار بازماندگان نقاشی قهوهخانهای
|
هاجر سلیمینمین ، حبیبالله صادقی  |
|
|
چکیده: (306 مشاهده) |
شمایل ائمه اطهار جایگاه خاصی نزد شیعیان خصوصا ایرانیان دارد. یکی از مهمترین این شمایلها، شمایل حضرت عباس (ع) است که بیشتر در حالت جنگ در صحرای کربلا ترسیم شده است، از جمله شمایل حضرت (ع) در جنگ با مارد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه بینامتنی ژنتی، این شمایل را در آثار بازماندگان نقاشی قهوهخانهای و در حوزههای نقاشی قهوهخانهای، پرده درویشی، نقاشی بقاع متبرکه، نگارگری، قرآن کریم، تاریخ، ادبیات و تصوف مورد بررسی قرار داده است. در این راستا از میان شمایلهای در حال نبرد با ماردِ حضرت عباس (ع) که از دوره صفوی تا دوره معاصر شناسایی کرده، هفت شمایل انتخاب شد. روش انجام از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی انجام گرفت. اطلاعات نیز به شیوه کتابخانهای و میدانی (گفتوگو با هنرمند این شمایل) به دست آمد. بررسیها ادعای صرفاً تاریخی بودن گفتمان این شمایل که از سوی بسیاری از تاریخنگاران، منتقدان و مخاطبان مطرح شده رد میکند. گفتمان فتوت نیز از طریق تصویر مشک، علم و شمشیر در دست شمایل این شخصیت مهم اسلامی در کنار گفتمان تاریخی ایشان ایجاد شده و در طول حدود پنج قرن از طریق شبکه بینافرهنگی درهمتنیدهای بازتولید شده است.
|
|
واژههای کلیدی: بینامتنیت، شمایل، حضرت عباس، مارد بن صِدیق/ صدیف/ سُدیف، نقاشی قهوهخانه@ای، پرده درویشی، فتوتنامه. |
|
متن کامل [PDF 825 kb]
(206 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/4/2 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|