[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 1، شماره 1 - ( 9-1398 ) ::
    جلد 1 شماره 1 صفحات 52-35 برگشت به فهرست نسخه ها
    دوسویگی ارجاعی شمایل حضرت عباس (ع) در نبرد با مارد در آثار بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای
    هاجر سلیمی‌نمین ، حبیب‌الله صادقی
    چکیده:   (306 مشاهده)
    شمایل ائمه اطهار جایگاه خاصی نزد شیعیان خصوصا ایرانیان دارد. یکی از مهمترین این شمایل‌­ها، شمایل حضرت عباس (ع) است که بیشتر در حالت جنگ در صحرای کربلا ترسیم شده است، از جمله شمایل حضرت (ع) در جنگ با مارد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه بینامتنی ژنتی، این شمایل را در آثار بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای و در حوزه­‌های نقاشی قهوه‌خانه­‌ای، پرده درویشی، نقاشی بقاع متبرکه، نگارگری، قرآن کریم، تاریخ، ادبیات و تصوف مورد بررسی قرار داده است. در این راستا از میان شمایل­‌های در حال نبرد با ماردِ حضرت عباس (ع) که از دوره صفوی تا دوره معاصر شناسایی کرده، هفت شمایل انتخاب شد. روش انجام از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی انجام گرفت. اطلاعات نیز به شیوه کتابخان‌ه­ای و میدانی (گفت‌وگو با هنرمند این شمایل) به دست آمد. بررسی­‌ها ادعای صرفاً تاریخی بودن گفتمان این شمایل که از سوی بسیاری از تاریخ‌نگاران، منتقدان و مخاطبان مطرح شده رد می­‌کند. گفتمان فتوت نیز از طریق تصویر مشک، علم و شمشیر در دست شمایل این شخصیت مهم اسلامی در کنار گفتمان تاریخی ایشان ایجاد شده و در طول حدود پنج قرن از طریق شبکه بینافرهنگی درهم­‌تنیده‌­ای بازتولید شده­ است.
     
    واژه‌های کلیدی: بینامتنیت، شمایل، حضرت عباس، مارد بن صِدیق/ صدیف/ سُدیف، نقاشی قهوه‌خانه@ای، پرده درویشی، فتوت‌نامه.
    متن کامل [PDF 825 kb]   (206 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1398/4/2 | پذیرش: 1398/6/25 | انتشار: 1398/9/30
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Salimi Namin H, Sadeghi H. Hazrat Abbas bin Ali (AS) icon’s referential ambivalence in the icon of survivors of Coffeehouse painting. 3 2019; 1 (1) :35-52
    URL: http://art-studies.ir/article-1-50-fa.html

    سلیمی‌نمین هاجر، صادقی حبیب‌الله. دوسویگی ارجاعی شمایل حضرت عباس (ع) در نبرد با مارد در آثار بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای. 1. 1398; 1 (1) :35-52

    URL: http://art-studies.ir/article-1-50-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 1، شماره 1 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 64 queries by YEKTAWEB 4710