انیمیشنگرگپیمایان، بازتابی از فضای تخیلی و اسطورهای ایرلند است. مسألۀ پژوهش حاضر آن است که خیالپردازیهای بهکاررفته در انیمیشن گرگپیمایان از چه مضامینی تشکیل شده است. بدین منظور از رویکرد تحلیلی ژیلبر دوران استفاده گردیده است که این ساختارِ تحلیلی، مضمونمحور و اسطورهمحور برای تحلیلِ عناصر تخیلی است. پژوهشِ حاضر از نظر ماهیت، کیفی و از نظر هدف، کاربردی است. همچنین روش پژوهش، به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شدهاست. بهعلاوه، شیوۀ گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای صورت گرفتهاست. هدف این پژوهش ارائۀ راهنماییهای مفهومی در تولید انیمیشنهای خیالانگیز مبتنی بر فرهنگ بومی است. یافتهها نشان میدهد که شخصیتِ گرگپیما، نمادی از تضادها و همنشینیها (انسان/گرگ، خواب/ بیداری) است و در ساختار دراماتیک نظام شبانه قرار میگیرد. همچنین، اندیشۀتام مور، کارگردان اثر، بازتولیدی از مسیحیتِ سلتی، بهتعبیری ترکیب خداپرستی با چندخدایی ایرلندی، در ساختار نظام شبانه محسوب میشود. ازسویی، اسطورۀ پنهانِ این انیمیشن حضرت عیسی،علیهالسلام، است و فرمهای دایره و مربع در انیمیشنِ گرگپیمایان نقشی عمیق در بیانِ مضمونِ فیلم دارند؛ بهطوری که، میتوان تقابلهای نظام شبانه در برابر نظام روزانه، جادوی سِلتی در برابر الوهیتِ مسیحی، طبیعت در برابر انسان، زن در برابر مرد و آزادیخواهی در برابر فرمانپذیری را در تقابل دو شکل دایره و مربع دانست.
Mousavi Z, Khaksar A. Analysis of Imagination from Gilbert Durand's Point of View in "Wolfwalkers" Animated Film. 3 2024; 4 (6) :51-70 URL: http://art-studies.ir/article-1-133-fa.html
موسوی زهرا، خاکسار علی. واکاوی تخیل از منظر ژیلبر دوران، در انیمیشن گرگپیمایان. 1. 1403; 4 (6) :51-70