پدیدارشدن تصاویر بر آن بود که فهم جهان را راحتتر کند، ولی نتیجه چیزی خلاف تصور به شمار رفت. عکسی که در آمریکا ثبت شدهبود و با خود جریانی از فرهنگ، زبان، نژاد و... را همراه داشت، برای بینندهای در آن سوی جهان درکی متفاوت ایجاد میکرد بهطوری که لازم بود برای رمزگشایی[i] تصویر به آن جریان فرهنگی اشراف میداشت. رولان بارت با درنظرگرفتن چنین موضوعاتی، روش نشانهشناسی «دلالتصریح» و «دلالتضمنی» را مطرح کرد و گفت: برای درک هر دو، باید تمامی اطلاعات پیرامونی اثر بررسی شود و سپس به تحلیل آن اثر پرداخت. این پژوهش به تحلیل عکسهای دیانآربس پرداختهاست. با توجه به عناصر موجود در عکسها دالها و مدلولها مشخص شده و مدلول اولیه یا همان دلالتهای صریح و ثانویه یا هماندلالت[ii]های ضمنی را براساس عناصر موجود در عکس مشخص شده است. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانهای بوده و از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. عکسهای آربس، سیاه سفید هستند و قطعی مربع شکل دارند و در بیشتر عکسها، سوژه در وسط کادر قرار گرفته و به لنز دوربین چشم دوخته و فریز شدهاست و بیننده را وارد جهان سرد و بیروح عکس میکند.
Dadkhah P, Abedinzadeh H. Reading the semiotics of Dian Arbes's photographs in the light of Roland Barthes' views. 3 2024; 3 (3) :97-114 URL: http://art-studies.ir/article-1-120-fa.html