مطالعه تطبیقی نمود مفاهیم حکمت اشراق سهروردی
در نگارگری و موسیقی سنتی ایران
|
محمدرضا عزیزی ، Minoo Khani |
|
|
چکیده: (215 مشاهده) |
حکمت اشراق سهروردی که مفاهیمی ایرانی اسلامی دارد میتواند مبنایی برای بررسی مباحث حکمی در هنرهای سنتی باشد. شأن وجودشناختی و حیث معرفتی زیبایی بهمثابه یک مفهوم و امر زیبا بهعنوان وجه تحققی آن زمینههای تأملات زیباشناختی در این باب را فراهم آورده است. به رغم گسستهای تاریخی و نفوذ فرهنگهای بیگانه، تحولات نگارگری و موسیقی سنتی ایران از پیوستگی و تداوم نسبی برخوردار بوده است و وجوه اشتراکات صُوری و مضمونی فراوانی در آثار دورههای مختلف مشاهده میشود. هدف از انجام این تحقیق، پاسخ به این پرسش بود که چه تفاوتها و تشابهاتی در نحوه نمود مفاهیم حکمت اشراق در موسیقی سنتی و نگارگری ایران وجود دارد؟ روش انجام این تحقیق از منظر هدف، کاربردی-نظری و از منظر شیوه انجام، توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی بود. اطلاعات نیز به شیوه کتابخانهای به دست آمد. نتایج نشان میدهد مفاهیم حکمت اشراق بهعنوان محتوا در نگارگری و موسیقی ایرانی نمود یافته و نگارگری و موسیقی ایرانی در جایگاه صورت مظهر مفاهیم حکمت اشراق هستند. این ارتباط دوسویه بیانگر این است که مفاهیم دقیق و مشخص در پس صُوَر هنری وجود دارد که این مفاهیم دلیل بر چرایی شکلگیری ساختار و مصادیق در حوزهٔ نگارگری و موسیقی سنتی هستند و به عبارتی زبان گویای این مفاهیم میگردند.
|
|
واژههای کلیدی: زیباییشناسی، حکمت اشراق، سهروردی، نگارگری، موسیقی سنتی. |
|
متن کامل [PDF 2587 kb]
(151 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/9/9 | پذیرش: 1399/1/23 | انتشار: 1399/6/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|