نقد و تحلیل نگاه کانستراکتیویستی در آثار هنری آوانگارد روسیه
(مطالعه موردی: آثار الکساندر رودچنکو)
|
فروغ عموئیان |
|
|
چکیده: (221 مشاهده) |
تاریخ علم تکنولوژی و هنر آوانگارد روسیه قرن بیستم به تجارب سیاسی پیوند خورده است. انقلاب صنعتی یکی از عناصر مهم در شکلگیری هنر مدرن است. هنرمندان آوانگارد در حیطهٔ هنر و اجتماع، انقلابی عمل میکردند و همراستا با ایدئولوژی انقلاب بودند. در این بین جنبشهای همسو با زیر پاگذاشتن قوانین کلاسیک و سنتی گذشته به نقد وضع موجود میپرداختند. از طرفی جریانهای ادبی و هنری، سردمدار اعتراضهای مدنی و ایدئولوژیستی شدند و در قالب تحولات فرمی و محتوایی به جنبشهایی نظیر کانستراکتیویسم دامن زدند. اعتراض به ساختار سرمایهداری که پیامدی جز تکریم نظام طبقاتی و با ارزش شمردن هنر اشرافی نداشت به بازتعریف ارزشهای ناب عناصر تجسمی و حذف هجمههای جامعه مصرفی و دارایی در آثار هنری پرداخت. این پژوهش به شیوهٔ توصیفی-تحلیلی انجام شده و از لحاظ هدف، بنیادی است. مسئله مورد پژوهش، تحلیل دارایی و تبلور آن در سبک ساختگرایی در آثار هنرمندان آوانگارد روس بهویژه الکساندر رودچنکو است. نتایج نشان میدهد از مجموع تحلیلهای چند اثر از هنرمند به وسیله متغیرهای طراحی به سبک ،کانستراکتیویسم میتوان به چند عامل برتر که فراوانی بیشتری در آثار رودچنکو داشتند اشاره نمود و به میزان نزدیکی آثار وی با مولفههای تعیینکنندۀ ساختارگرا مانند سودمندی، هندسه فرم و نظم منطقی سادگی در اجرای نهایی تولید انبوه صنعتی، خلوص مواد و نفی سرمایهداری دست یافت.
|
|
واژههای کلیدی: کانستراکتیویسم، هنر آوانگارد، روسیه، رودچنکو، نقد سرمایهداری. |
|
متن کامل [PDF 4434 kb]
(170 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/9/20 | پذیرش: 1399/3/9 | انتشار: 1399/6/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|