بررسی رویکرد فمینیسم در نقد و تحلیل آثار هنری با تاکید بر تابلوی کارگاه نقاش اثر گوستاو کوربه
|
مریم عادل |
|
|
چکیده: (310 مشاهده) |
نظریۀ فمینیسم با رویکردهای مختلف همچون رادیکال، آنارشیستی، الغاگرا، مسیحی و ... با محوریت توجه به زن و موقعیت اجتماعی او یکی از نظریاتی است که فرصتی برای تحلیل آثار هنری در اختیار پژوهشگران قرار میدهد. این پژوهش با هدف بررسی این نظریه و کارکردهای اجتماعی و هنری آن، به تحلیل یکی از آثار هنرمند نقاش، گوستاو کوربه با نام کارگاه نقاش انجام گرفت. شیوه انجام این پژوهش از منظر هدف، بنیادی-نظری و از منظر شیوه انجام، توصیفی-تحلیلی بود. اطلاعات نیز به شیوه کتابخانهای بهدست آمد. در این پژوهش بعد از بررسی نظریۀ فمینیسم از منظر نظریهپردازان مختلف، به روند حرفهای کوربه و سپس به تابلوی موضوع پژوهش پرداخته شد. بررسیها نشان میدهد حضور زن برهنه در این اثر، ادامۀ سنت پردهنگاری در غرب و تمایل مستتر جنسی به نمایش پیکرۀ برهنۀ زن است. جایگاه و موقعیت زنان در این اثر مبیّن تجسم ایشان در وضعیت و شرایطی استاندارد و متعارف برای زنان و همچنین دال بر منفعل بودن ایشان در پذیرش شرایطی است که بر ایشان تحمیل میگردد. برخلاف مردان که موقعیتهای اجتماعی همچون امپراطور، وزیر، انقلابی، شاعر، فیلسوف و مجموعهدار دارند، هیچیک از زنان درون اثر شناخته شده نیستند. |
|
واژههای کلیدی: فمینیسم، نقد، گوستاو کوربه، کارگاه نقاش |
|
متن کامل [PDF 638 kb]
(152 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/5/5 | پذیرش: 1398/10/7 | انتشار: 1398/12/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|