[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
    جلد 1 شماره 2 صفحات 14-7 برگشت به فهرست نسخه ها
    هنر، ظهور امر معقول در فرم محسوس (رأی مشترک تولستوی و حکمای ایرانی)
    حسن بلخاری قهی
    چکیده:   (221 مشاهده)
    در ایران و جهان لئو تولستوی را به عنوان یک ادیب و داستان‌نویس بزرگ می‌شناسند به­‌ویژه در باب خلق شاهکارهایی چون «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا. اما تولستوی در عرصۀ فلسفۀ هنر که تبیین مبانی و بنیادهای نظری هنر است نیز یک اندیشمند بزرگ محسوب می‌شود. وی با نگارش کتاب «هنر چیست؟» برای نخستین بار نظریه‌ای جدید پس از نظریه قدیمی mimesis در حوزۀ مبانی هنر ارائه نمود. کتاب «هنر چیست؟» تولستوی که صادقانه‌ترین و شورانگیزترین احساسات و تأملات فلسفی او است که از جان، بر صحنه سپید کاغذ جاری گشته (و از همین رو بسیار صریح و دقیق است) ارائه نظریه‌ای است در هنر که امروزه ما آن را نظریۀ Expression دانسته و تولستوی را نخستین ارائه‌­کنندۀ آن به­‌شمار می‌آوریم. در این کتاب و از دیدگاه تولستوی، هنر ارائه یک امر معقول در قالب یک فرم محسوس است. جالب است که بدانیم حکمای بزرگ ایرانی نیز در آثار خود بر این معنا تأکید کرده‌اند به‌عنوان مثال سید حیدر آملی از حکمای بزرگ قرن هشتم هجری (سیزدهم میلادی) در کتاب «جامع‌الاسرار و منبع الانوار» خود می‌گوید قوۀ خیال (که جنس قریب هنر است) می‌تواند معانی عقلیه را در قوالب حسیه ارائه دهد. در این مقاله با روش تحلیلی تطبیقی، به تفصیل، رأی تولستوی و سید حیدر آملی در این باب مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
    متن کامل [PDF 295 kb]   (90 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1398/7/25 | پذیرش: 1398/9/13 | انتشار: 1398/9/30
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Bolkhari Ghahi H. The Art, Manifestation of Meaning in Form (A common Idea Of Iranian Wisemans And Leo Tolstoy). 3 2020; 1 (2) :7-14
    URL: http://art-studies.ir/article-1-60-fa.html

    بلخاری قهی حسن. هنر، ظهور امر معقول در فرم محسوس (رأی مشترک تولستوی و حکمای ایرانی). 1. 1398; 1 (2) :7-14

    URL: http://art-studies.ir/article-1-60-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 1، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 63 queries by YEKTAWEB 4660