[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 1، شماره 1 - ( 9-1398 ) ::
    جلد 1 شماره 1 صفحات 34-19 برگشت به فهرست نسخه ها
    تحلیل بازتاب گفتمان چپ در نقاشی معاصر ایران در دهه 40 تا 60 بر اساس آرای میشل فوکو
    ترنم تقوی ، محبوبه پهلوان
    چکیده:   (223 مشاهده)
    ورود اندیشه مدرن از دوران مشروطه و گسترش گفتمان چپ­ که تعهد اجتماعی را در ارایه آثار ادبی و هنری اشاعه می‌­داد، سبب ایجاد تحولاتی در نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی دوم گردید. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر گفتمان چپ بر فرم و محتوای آثار نقاشی و واکاوی دلایل عدم تکامل گرایشات هنری این مقطع تاریخی، به‌عنوان گرایشی تاثیرگذار در هنر نوگرای ایران است. رویکرد نظری این مقاله بر مبنای مفهوم گفتمان قدرت در آرای میشل فوکو، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوه جمع‌­آوری اطلاعات به روش کتابخانه­‌ای بوده است. بنا بر نتیجه پژوهش، هنرمندان چپ­‌گرا، با وجود محتوای اجتماعی در آثارشان به دلیل مولفه­‌هایی چون تسلط گفتمان تجددخواهی، نرسیدن به فرم هنری منسجم، الگوبرداری­‌های ناسنجیده و بدون رابطه ذاتی با بینش فرهنگی­ ایرانی و گاه عدم تعهد درونی و عاطفی و برداشتی ناقص از معنای تعهد در هنر، موجبات عدم ارتباط اثر با مخاطب زمانه را مهیا نموده و در نهایت این گفتمان به خلق جریانی ماندگار و تاثیرگذار تبدیل نشد. اما شاید یکی از مهمترین دستاوردهای گفتمان چپ، جهت دادن به هنر انتقادی بود که آرمان­‌های عدالت­‌خواهی را طلب کرده و نفوذ خود را تا مدت­‌ها در گفتمان قدرت حفظ نمود.
     
    واژه‌های کلیدی: گفتمان چپ، هنر متعهد، نقاشی نوگرا، میشل فوکو.
    متن کامل [PDF 4854 kb]   (166 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1398/4/4 | پذیرش: 1398/6/26 | انتشار: 1398/9/30
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Taghavi T, Pahlavan M. Reflection Analysis of Left Discourse in Iranian Contemporary Painting in the 40s and 60s With an approach to Michel Foucault’s views. 3 2019; 1 (1) :19-34
    URL: http://art-studies.ir/article-1-49-fa.html

    تقوی ترنم، پهلوان محبوبه. تحلیل بازتاب گفتمان چپ در نقاشی معاصر ایران در دهه 40 تا 60 بر اساس آرای میشل فوکو. 1. 1398; 1 (1) :19-34

    URL: http://art-studies.ir/article-1-49-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 1، شماره 1 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 62 queries by YEKTAWEB 4660