تحلیل بازتاب گفتمان چپ در نقاشی معاصر ایران در دهه 40 تا 60
بر اساس آرای میشل فوکو
|
ترنم تقوی ، محبوبه پهلوان |
|
|
چکیده: (223 مشاهده) |
ورود اندیشه مدرن از دوران مشروطه و گسترش گفتمان چپ که تعهد اجتماعی را در ارایه آثار ادبی و هنری اشاعه میداد، سبب ایجاد تحولاتی در نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی دوم گردید. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر گفتمان چپ بر فرم و محتوای آثار نقاشی و واکاوی دلایل عدم تکامل گرایشات هنری این مقطع تاریخی، بهعنوان گرایشی تاثیرگذار در هنر نوگرای ایران است. رویکرد نظری این مقاله بر مبنای مفهوم گفتمان قدرت در آرای میشل فوکو، روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوه جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای بوده است. بنا بر نتیجه پژوهش، هنرمندان چپگرا، با وجود محتوای اجتماعی در آثارشان به دلیل مولفههایی چون تسلط گفتمان تجددخواهی، نرسیدن به فرم هنری منسجم، الگوبرداریهای ناسنجیده و بدون رابطه ذاتی با بینش فرهنگی ایرانی و گاه عدم تعهد درونی و عاطفی و برداشتی ناقص از معنای تعهد در هنر، موجبات عدم ارتباط اثر با مخاطب زمانه را مهیا نموده و در نهایت این گفتمان به خلق جریانی ماندگار و تاثیرگذار تبدیل نشد. اما شاید یکی از مهمترین دستاوردهای گفتمان چپ، جهت دادن به هنر انتقادی بود که آرمانهای عدالتخواهی را طلب کرده و نفوذ خود را تا مدتها در گفتمان قدرت حفظ نمود.
|
|
واژههای کلیدی: گفتمان چپ، هنر متعهد، نقاشی نوگرا، میشل فوکو. |
|
متن کامل [PDF 4854 kb]
(166 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/4/4 | پذیرش: 1398/6/26 | انتشار: 1398/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|