گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
چکیده: (103 مشاهده)
موزههای هنر از ابتدای شکلگیری در قرن هجدهم، گذشته از فراهم کردن دسترسی عمومی به آثار هنری، همچون ابزاری برای برآرودن مقاصد اجتماعی-سیاسی دولتها و بعضا برخی از گروههای اجتماعی عمل کردهاند. موزۀ لوور اگرچه اولین مجموعۀ عظیم هنری نبود که به روی عموم گشوده میشد، اولین موزۀ عمومی هنر بود که ساختاری هدفمند داشت؛ ساختاری که بر مبنای آرمانها و اهداف جمهوری فرانسه صورتبندی شدهبود و همچون ابزاری قدرتمند برای دولت عمل میکرد و بنابراین به الگویی برای دیگر موزههای اروپا تبدیل شد. از اینرو، در پژوهش حاضر که با هدف بازشناسی کارکردهای اجتماعی-سیاسی موزۀ هنر و با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای انجام شده، موزۀ لوور بهمنزلۀ اولین الگویی که ساختار آن بر مبنای اهداف اجتماعی-سیاسی حکومت شکل گرفت، بهعنوان نمونۀ موردی انتخاب شدهاست. تحلیل ساختار و عملکرد موزۀ لوور، نشان میدهد که این موزه کارکردهایی همچون نهادینهسازی آثار هنری، تعریف فراروایتهای رسمی و تعیین هویت ملی، متمدنسازی شهروندان، تمایزگذاری اجتماعی و عاملیت در اقتصاد هنر داشتهاست. همچنین این پژوهش نشان میدهد که از اواخر قرن نوزدهم موزۀ لوور بهتدریج بسیاری از این کارکردها را از دست داد و در ادامه موزههای هنر قرن بیستم از جمله موزۀ هنرهای مدرن (موما)، به شیوههای دیگر این کارکردها را احیا کردند و برای مقاصد خود بهکار گرفتند.
Yazdanpanah M M. Re-Examining the Socio-Political Functions of Art Museums: A Case Study of the Louvre Museum. 3 2025; 5 (8) :7-24 URL: http://art-studies.ir/article-1-169-fa.html