[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1404
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 5، شماره 8 - ( 3-1404 ) ::
    جلد 5 شماره 8 صفحات 24-7 برگشت به فهرست نسخه ها
    بازشناسی کارکردهای اجتماعی-سیاسی «موزه‌ی هنر»: مطالعه‌ی موردی موزه‌ی لوور
    محمد مصطفی یزدان‌پناه
    گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
    چکیده:   (103 مشاهده)
    موزه‌های هنر از ابتدای شکل‌گیری در قرن هجدهم، گذشته از فراهم کردن دسترسی عمومی به آثار هنری، هم‌چون ابزاری برای برآرودن مقاصد اجتماعی-سیاسی دولت‌ها و بعضا برخی از گروه‌های اجتماعی عمل کرده‌اند. موزۀ لوور اگرچه اولین مجموعۀ عظیم هنری نبود که به روی عموم گشوده می‌شد، اولین موزۀ عمومی هنر بود که ساختاری هدف‌مند داشت؛ ساختاری که بر مبنای آرمان‌ها و اهداف جمهوری فرانسه صورت‌بندی شده‌بود و هم‌چون ابزاری قدرت‌مند برای دولت عمل می‌کرد و بنابراین به الگویی برای دیگر موزه‌های اروپا تبدیل شد. از این‌رو، در پژوهش حاضر که با هدف بازشناسی کارکردهای اجتماعی-سیاسی موزۀ هنر و با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای انجام شده، موزۀ لوور به‌منزلۀ اولین الگویی که ساختار آن بر مبنای اهداف اجتماعی-سیاسی حکومت شکل گرفت، به‌عنوان نمونۀ موردی انتخاب شده‌است. تحلیل ساختار و عملکرد موزۀ لوور، نشان می‌دهد که این موزه کارکردهایی هم‌چون نهادینه‌سازی آثار هنری، تعریف فراروایت‌های رسمی و تعیین هویت ملی، متمدن‌سازی شهروندان، تمایزگذاری اجتماعی و عاملیت در اقتصاد هنر داشته‌است. هم‌چنین این پژوهش نشان می‌دهد که از اواخر قرن نوزدهم موزۀ لوور به‌تدریج بسیاری از این کارکردها را از دست داد و در ادامه موزه‌های هنر قرن بیستم از جمله موزۀ هنرهای مدرن (موما)، به شیوه‌های دیگر این کارکردها را احیا کردند و برای مقاصد خود به‌کار گرفتند.
    واژه‌های کلیدی: موزه‌ی هنر، موزه‌ی لوور، انقلاب فرانسه، عصر روشنگری، موزه‌شناسی نوین.
    متن کامل [PDF 361 kb]   (33 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1404/2/22 | پذیرش: 1404/4/2 | انتشار: 1404/4/2
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Yazdanpanah M M. Re-Examining the Socio-Political Functions of Art Museums: A Case Study of the Louvre Museum. 3 2025; 5 (8) :7-24
    URL: http://art-studies.ir/article-1-169-fa.html

    یزدان‌پناه محمد مصطفی. بازشناسی کارکردهای اجتماعی-سیاسی «موزه‌ی هنر»: مطالعه‌ی موردی موزه‌ی لوور. 1. 1404; 5 (8) :7-24

    URL: http://art-studies.ir/article-1-169-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 5، شماره 8 - ( 3-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 67 queries by YEKTAWEB 4713