[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 4، شماره 7 - ( 12-1403 ) ::
    جلد 4 شماره 7 صفحات 130-109 برگشت به فهرست نسخه ها
    خوانش عرفانی نگاره معراج پیامبر اکرم ﴿ﷺ﴾‌ با استناد بر باب یقظه از منظر خواجه عبدالله انصاری
    فاطمه غلامی هوجقان ، حسن بلخاری قهی ، مینا صدری
    دانشکده هنرهای تجسمی
    چکیده:   (167 مشاهده)
    واقعه معراج یکی از ناب‌ترین وقایع دینی و فرابشری است که نسخه‌های متعددی از آن مصور شده مانند خمسه نظامی Or.6810 محفوظ در موزه بریتانیا که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ هنر دارد، چرا که بهزاد در برخی نگاره‌های آن مشارکت داشته‌است. نگارنده به بررسی ارتباط داستان‌نگارۀ «معراج پیامبر اکرم ﴿ﷺ﴾» با متن «منازل‌السائرین» خواجه عبدالله انصاری پرداخته و هدف آن کشف روابط پنهان مفهوم «یقظه» از دیدگاه پیر هرات با داستان نگاره، عملکرد و زبان اندام پیامبر﴿ﷺ﴾ است. اهمیت این تحقیق در شناسایی پیوندهای آشکار و پنهان میان متون عرفانی ایرانی و نگارگری است که می‌تواند به پیشبرد پژوهش‌ کمک کند. این مطالعه با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام شده و نگاره‌ای منتسب به میرک را مورد بررسی قرار گرفته‌است‌. سوال اصلی پژوهش عبارت است از: «یقظه» به‌عنوان مرحلۀ اول سلوک از منظر پیر هرات در نگاره‌ چگونه بروز یافته‌است‌؟ نتیجۀ تحقیق حاکی از آن است که کلیت اشعار نظامی در این بخش، حول توجه کامل پیامبر اکرم ﴿ﷺ﴾ به آسمان رحمت الهی و انتظار کشیدن رحمت حق از برای امت خویش است. نگارگر با آوردن «لَا إِلَهَ إِلَّا ٱللَّهُ» بر روی پردۀ کعبه که دلالت بر یگانگی خداوند دارد، می‌خواهد تا ذاکر با تکرار صادقانۀ آن از خواب غفلت بیدار شده و آغازگر یقظه باشد.
     
    شماره‌ی مقاله: 6
    واژه‌های کلیدی: عرفان عملی، خواجه عبدالله انصاری، معراج، خمسه نظامی، نگارگری.
    متن کامل [PDF 694 kb]   (159 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنر اسلامی
    دریافت: 1403/11/23 | پذیرش: 1403/12/25 | انتشار: 1404/1/1
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Gholami Houjeghan F, Bolkhari Ghehi H, Sadri M. A mystical reading of “the Ascension of the Prophet Mohammad ﷺ” painting, based on Yaqzah (Awakening) from Abdullah Ansari's point of view. 3 2025; 4 (7) : 6
    URL: http://art-studies.ir/article-1-158-fa.html

    غلامی هوجقان فاطمه، بلخاری قهی حسن، صدری مینا. خوانش عرفانی نگاره معراج پیامبر اکرم ﴿ﷺ﴾‌ با استناد بر باب یقظه از منظر خواجه عبدالله انصاری. 1. 1403; 4 (7) :109-130

    URL: http://art-studies.ir/article-1-158-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 4، شماره 7 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 64 queries by YEKTAWEB 4710