[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 4، شماره 7 - ( 12-1403 ) ::
    جلد 4 شماره 7 صفحات 90-77 برگشت به فهرست نسخه ها
    مطالعۀ کارکرد شیوۀ تفکر ریزوماتیک از منظر ژیل دلوز در کارگردانی اجرای تعاملی
    دیبا شایانی مجد
    چکیده:   (102 مشاهده)
    ریزوم، واژه‌ای که نخستین بار توسط ژیل دلوز مطرح شده‌است، در ابتدا در فلسفه و علوم زیستی به‌کار می‌رفت. با ظهور هنرمندان و متفکران عرصۀ پست‌مدرن، این واژه به هنر از جمله هنرهای اجرایی و نمایشی نیز راه یافت. اجرای تعاملی نیز نمونه‌ای دیگر از اجراهای نمایشی دورۀ پست‌مدرن محسوب می‌گردد که در آن هنرمند بستری برای تعامل بین مخاطب و اثر خود فراهم می‌کند. در این مقاله سعی بر آن است که به این سوال پاسخ داده شود: آیا می‌توان اجرایی تعاملی را با استفاده از مولفه‌های ریزوماتیک کارگردانی کرد؟ با تطبیق مولفه‌های ریزومی دلوز و شاخصه‌های هنر تعاملی می‌توان دریافت که کارگردان آغاز یک اجرا را آماده می‌کند. این‌که مخاطب در کدام لحظه با اثر روبه‌رو و سپس همراه می‌شود و تعامل می‌کند، هیچ‌گاه قابل پیش‌بینی نیست. حضور هر مخاطب می‌تواند به مانند ریشه‌های گیاهی در نظر گرفته شود که باعث رشد و نمو اجرا شده و مسیر آن را نه تنها قطع نمی‌کند، بلکه راه‌های جدیدی باز کرده و بر ادامه اجرا تاثیرات قابل توجهی می‌گذارد. اجرای تعاملی مانند ریزوم هیچ نقشۀ راهی ندارد، تنها ایده‌ای ابتدایی برای آغاز دارد و ادامۀ راه غیرقابل پیش‌بینی و غیرچهارچوب‌مند است. این تحقیق به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده و اطلاعات آن به شیوۀ کتابخانه‌ای به‌دست آمده‌است.
     
    شماره‌ی مقاله: 4
    واژه‌های کلیدی: ریزوم، دلوز، اجرای تعاملی، مولفه‌های ریزوماتیک.
    متن کامل [PDF 369 kb]   (142 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای نمایشی
    دریافت: 1403/8/29 | پذیرش: 1403/11/17 | انتشار: 1404/1/1
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Shayani Majd D. Studying the Rhizomatic Concept From Gilles Deleuze's Perspective in Interactive Performance Directing. 3 2025; 4 (7) : 4
    URL: http://art-studies.ir/article-1-154-fa.html

    شایانی مجد دیبا. مطالعۀ کارکرد شیوۀ تفکر ریزوماتیک از منظر ژیل دلوز در کارگردانی اجرای تعاملی. 1. 1403; 4 (7) :77-90

    URL: http://art-studies.ir/article-1-154-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 4، شماره 7 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 64 queries by YEKTAWEB 4707