تعزیه، به عنوان یک پرفورمنس آیینی با ریشههای صفوی و توسعهیافته در دوران قاجار، همواره تلاش کرده است تا با بهرهگیری از شیوههای نوین، مفاهیم خود را به مخاطبان منتقل کرده و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. در هنرهای نمایشی و اجرایی معاصر، تعزیه به عنوان یک پایه مطرح میشود و از اصول هنری معاصر نیز بهرهمند است. از اواخر دهه ۶۰ میلادی، هنر اجرا با استفاده از تکنیکهای هنرهای تجسمی، فلسفه پسامدرن و عناصر تئاتری به تحول پرداخته و ارتباط با تماشاگر را افزایش داده است. این تحقیق با مقایسه تعزیه و هنر اجرا به عنوان دو نمایش هنری، تلاش دارد تا اشتراکات و همپوشانیهای آنها را بررسی کند. فرضیه تحقیق بر این اساس است که این دو هنر در زمینه تعامل با تماشاگر و مخاطبمحوری، شباهتهایی دارند. هدف کلی این پژوهش، ارائه نگرشی نو به هنرهای سنتی با تمرکز بر تعزیه و پذیرش آن به عنوان یک هنر سنتی در محیط هنر جدید پرفورمنس است. این دیدگاه، با توجه به تفکرات پسامدرنیستی، گستردهترین ارتباط را بین هنرهای سنتی و جدید ایجاد خواهد کرد.
forouzesh M, mohammadi P. "The Impact of Performance and Eulogy on Audience Perception with Emphasis on the Works of Abramovich". 3 2024; 3 (5) :83-92 URL: http://art-studies.ir/article-1-117-fa.html
فروزش محمد علی، محمدی پوریا. تاثیر پرفورمنس و تعزیه بر درک مخاطب با تکیه بر آثار آبراموویچ. 1. 1403; 3 (5) :83-92