کرونا و گسترش آن بهصورت یک پاندمی، زندگی انسان را در ماههای آغازین 2020 دچار تغیراتی اساسی کرد. کودکان و نوجوانان نیز با تغییرات اساسی در زندگی روبهرو شدند. سیفژ (موسسه جهانی فیلم کودک و نوجوان) که سالهاست در سینمای کودک و نوجوان فعالیت دارد، برنامهای با عنوان «سیفژ دیز» ویژه قرنطینه و بهصورت آنلاین در روزهای قرنطینه ارایه کرد. این برنامه در بسیاری از کشور ها و فستیوالهای فیلم کودک و نوجوان انجام شد و در ایران نیز توسط اعضای ایرانی نیز به اجرا درآمد. از مهمترین اهداف این رویداد، چگونگی مطالعۀ روند تولید انیمیشنهای کودکان و نوجوانان در روزهای سیفژ و آموزش مجازی آن و تولید آثار انیمیشن با موضوع کرونا بود. هدف از انجام این مقاله، آموزش انیمیشن، فراگیری کار گروهی، تولید اثر توسط کودکان و نوجوانان و صحبت دربارۀ آثار و به نمایش گذاشتن آنها، در روزهای سیفژ بود. روش تحقیق، توصیفی–آماری بود و دادهها به صورت کتابخانهای و میدانی گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق شش اثر انیمیشن بود که در روزهای این رویداد توسط کودکان و نوجوانان خلق شد. نتایج نشان میدهد آموزش مجازی در ایام کرونا موثر بود و کودکان و نوجوانان از اینکه اثری ساختند و خصوصا اثرشان از طریق سایت سیفژ و شبکههای مجازی دیده شد بسیار خوشحال بودند.
kassaie L, Farhang Khaghanpour M, farhang M. Studying the production process of animations for children and teenagers during CIFEJ days during virtual education in Iran (case study: animations with the theme of Corona). 3 2023; 3 (2) :45-60 URL: http://art-studies.ir/article-1-105-fa.html
کسایی لیلا، فرهنگ خاقانپور مهگان، فرهنگ مهنوش. مطالعۀ روند تولید انیمیشنهای کودکان و نوجوانان در روزهای سیفژ طی آموزش مجازی در ایران (مطالعه موردی: انیمیشنهایی با موضوع کرونا). 1. 1402; 3 (2) :45-60