:: دوره 3، شماره 2 - ( 9-1402 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 20-7 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاویِ رویکرد شهودیِ جنبش لتریسم و نقش این جنبش بر طراحانِ گرافیک پس از 1960 (مطالعۀ موردی: آثار دیوید کارسون و پائولا شر)
شادی طاهرخانی
چکیده:   (401 مشاهده)
مقاله پیش‌‌رو، به مطالعۀ جنبش لتریسم و تاثیر رویکرد شهودیِ آن بر آثار گرافیکی پس از ۱۹۶۰ پرداخته­‌است. در این راستا، پس­ از بررسیِ زمینۀ اجتماعی- سیاسیِ شکل­‌گیریِ لتریسم، با مطالعۀ نمونه‌هایی از آثار طراحان گرافیک، به چگونگیِ کاربرد حروف نوشتاری در آثار ایشان پرداخته شده‌­است. پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه می­‌توان تاثیر گرایشات آیینی خاص بر جنبش لتریسم را تبیین ساخت؟ و این جنبش چه نقشی در تحولات کاربردی نوشتار در آثار طراحان گرافیک پس از 1960 داشته‌است؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به روش توصیفی-تحلیلی شکل­ گرفته‌است. گردآوری داده‌‌ها با بهره‌‌مندی از منابع کتابخانه‌‌ای و اینترنتی معتبر و مشاهدۀ آثار صورت گرفته و نمونه‌‌های مورد مطالعه از آثار دیوید کارسون و پائولا ­شر انتخاب ­شده‌است. بررسی‌ها نشان داد قواعد و مشخصه‌­های بصریِ جنبش لتریسم، متاثر از گرایشات شهودی و کابالیستی-یهودیِ ایزیدور ایسو بانی آن، منجر به برخورد خاصی با حروف نوشتاری، از جمله استفاده از متریال­‌های مختلف، کاربرد حروف و علائم نوشتاری در هم­‌نشینیِ عناصرِ تصویری، خلق فلسفه­‌ای جدید از کاربرد حروف در ردّ معنا و معرفیِ هایپرگرافی به جهان تصویری شد که در آثار طراحان گرافیک بعد از 1960 تاثیر به‌سزایی داشته‌است.

 
واژه‌های کلیدی: لتریسم، گرافیک، نوشتار، ایزیدور ایسو، دیوید کارسون، پائولا شر.
متن کامل [PDF 707 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
دریافت: 1402/6/22 | پذیرش: 1402/10/3 | انتشار: 1402/10/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها