واکاویِ رویکرد شهودیِ جنبش لتریسم و نقش این جنبش بر طراحانِ گرافیک پس از 1960 (مطالعۀ موردی: آثار دیوید کارسون و پائولا شر)
|
شادی طاهرخانی |
|
|
چکیده: (401 مشاهده) |
مقاله پیشرو، به مطالعۀ جنبش لتریسم و تاثیر رویکرد شهودیِ آن بر آثار گرافیکی پس از ۱۹۶۰ پرداختهاست. در این راستا، پس از بررسیِ زمینۀ اجتماعی- سیاسیِ شکلگیریِ لتریسم، با مطالعۀ نمونههایی از آثار طراحان گرافیک، به چگونگیِ کاربرد حروف نوشتاری در آثار ایشان پرداخته شدهاست. پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه میتوان تاثیر گرایشات آیینی خاص بر جنبش لتریسم را تبیین ساخت؟ و این جنبش چه نقشی در تحولات کاربردی نوشتار در آثار طراحان گرافیک پس از 1960 داشتهاست؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به روش توصیفی-تحلیلی شکل گرفتهاست. گردآوری دادهها با بهرهمندی از منابع کتابخانهای و اینترنتی معتبر و مشاهدۀ آثار صورت گرفته و نمونههای مورد مطالعه از آثار دیوید کارسون و پائولا شر انتخاب شدهاست. بررسیها نشان داد قواعد و مشخصههای بصریِ جنبش لتریسم، متاثر از گرایشات شهودی و کابالیستی-یهودیِ ایزیدور ایسو بانی آن، منجر به برخورد خاصی با حروف نوشتاری، از جمله استفاده از متریالهای مختلف، کاربرد حروف و علائم نوشتاری در همنشینیِ عناصرِ تصویری، خلق فلسفهای جدید از کاربرد حروف در ردّ معنا و معرفیِ هایپرگرافی به جهان تصویری شد که در آثار طراحان گرافیک بعد از 1960 تاثیر بهسزایی داشتهاست.
|
|
واژههای کلیدی: لتریسم، گرافیک، نوشتار، ایزیدور ایسو، دیوید کارسون، پائولا شر. |
|
متن کامل [PDF 707 kb]
(44 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1402/6/22 | پذیرش: 1402/10/3 | انتشار: 1402/10/3
|
|
|
|