مقاله پیشرو، به مطالعۀ جنبش لتریسم و تاثیر رویکرد شهودیِ آن بر آثار گرافیکی پس از ۱۹۶۰پرداختهاست. در این راستا، پس از بررسیِ زمینۀ اجتماعی- سیاسیِ شکلگیریِ لتریسم، با مطالعۀ نمونههایی از آثار طراحان گرافیک، به چگونگیِ کاربرد حروف نوشتاری در آثار ایشان پرداخته شدهاست. پرسش اصلی این مقاله این است که چگونه میتوان تاثیر گرایشات آیینی خاص بر جنبش لتریسم را تبیین ساخت؟ و این جنبش چه نقشی در تحولات کاربردی نوشتار در آثار طراحان گرافیک پس از 1960 داشتهاست؟ پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به روش توصیفی-تحلیلی شکل گرفتهاست. گردآوری دادهها با بهرهمندی از منابع کتابخانهای و اینترنتی معتبر و مشاهدۀ آثار صورت گرفته و نمونههای مورد مطالعه از آثار دیوید کارسون و پائولا شر انتخاب شدهاست. بررسیها نشان داد قواعد و مشخصههای بصریِ جنبش لتریسم، متاثر از گرایشات شهودی و کابالیستی-یهودیِ ایزیدور ایسو بانی آن، منجر به برخورد خاصی با حروف نوشتاری، از جمله استفاده از متریالهای مختلف، کاربرد حروف و علائم نوشتاری در همنشینیِ عناصرِ تصویری، خلق فلسفهای جدید از کاربرد حروف در ردّ معنا و معرفیِ هایپرگرافی به جهان تصویری شد که در آثار طراحان گرافیک بعد از 1960 تاثیر بهسزایی داشتهاست.
Taherkhani S. Analyzing the Intuitive Approach of the Letterism Movement and The Role of This Movement on Graphic Designers After 1960 (Case Study of The Works of David Carson and Paula Sher). 3 2023; 3 (2) :7-20 URL: http://art-studies.ir/article-1-90-fa.html
طاهرخانی شادی. واکاویِ رویکرد شهودیِ جنبش لتریسم و نقش این جنبش بر طراحانِ گرافیک پس از 1960 (مطالعۀ موردی: آثار دیوید کارسون و پائولا شر). 1. 1402; 3 (2) :7-20