:: دوره 3، شماره 3 - ( 12-1402 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 44-27 برگشت به فهرست نسخه ها
درآمدی بر تحلیل عکس «اُتو دیکس نقاش و همسرش مارتا» اثر آوگوست ساندر
ثریا تدین
چکیده:   (220 مشاهده)
آوگوست ساندر از مهم‌­ترین عکاسان مستندنگار قرن نوزدهم و بیستم میلادی است که در دو بازه‌­ی پرآشوب از تاریخ بشریت زیست و در مسیر تاریخ­‌نگاری تصویری، نوآورانه عمل‌ ­کرد. می­‌توان از عکس‌­های او به‌­عنوان منابعی مستند یاد­ کرد که هنر در آن­‌ها؛ برخلاف آثار دیگر عکاسان هم‌دوره‌­اش؛ از طریق سادگی سبک و بازنمایی واقعیت سوژه به همان شکل که هست نمود می­‌یابد. از آن­‌جا که از بارزترین موارد حضور جنبش عینیت جدید در عکاسی، عکس‌­های آوگوست ساندر است؛ هدف از انجام این پژوهش کشف ویژگی­‌های شیوه‌­ی بیان ساندر در عکاسی مستند از طریق تحلیل عکس «اُتو دیکس نقاش و همسرش مارتا» بوده است. در این راستا به دو پرسش­ پاسخ داده‌­ شد: 1.آوگوست ساندر متاثر از چه عواملی به عکاسی مستند گرایش پیدا­ کرد؟ 2.شیوه­‌ی بیان ساندر در عکس«اتو دیکس نقاش و همسرش مارتا»، چه ویژگی‌­هایی دارد که این عکس را در زمره‌­ی عکس‌­های مستند قرار می‌­دهد؟
در این پژوهش، فرض بر آن بوده که ساندر، متاثر از حوادث پیرامون خود، عکاسی را ابزاری در راستای ثبت علمی و مستند پدیده‌­ها می‌­انگاشته‌است. در نهایت نگارنده با مطالعه‌­ی منابع لاتین و فارسی؛ و به­ روش توصیفی-تحلیلی، به این نتیجه دست‌­یافت که ساندر با رویکرد مستندنگاری، متاثر از جنبش عینیت جدید و حوادث پیرامونی خود، از تمهیداتی طبیعی بهره­ برده­ است تا به بازنمایی سوژه بپردازد.   
واژه‌های کلیدی: آوگوست ساندر، عینیت جدید، انسان‌های قرن بیستم، اتو دیکس
متن کامل [PDF 527 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
دریافت: 1402/11/27 | پذیرش: 1403/1/1 | انتشار: 1402/12/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها