آوگوست ساندر از مهمترین عکاسان مستندنگار قرن نوزدهم و بیستم میلادی است که در دو بازهی پرآشوب از تاریخ بشریت زیست و در مسیر تاریخنگاری تصویری، نوآورانه عمل کرد. میتوان از عکسهای او بهعنوان منابعی مستند یاد کرد که هنر در آنها؛ برخلاف آثار دیگر عکاسان همدورهاش؛ از طریق سادگی سبک و بازنمایی واقعیت سوژه به همان شکل که هست نمود مییابد. از آنجا که از بارزترین موارد حضور جنبش عینیت جدید در عکاسی، عکسهای آوگوست ساندر است؛ هدف از انجام این پژوهش کشف ویژگیهای شیوهی بیان ساندر در عکاسی مستند از طریق تحلیل عکس «اُتو دیکس نقاش و همسرش مارتا» بوده است. در این راستا به دو پرسش پاسخ داده شد: 1.آوگوست ساندر متاثر از چه عواملی به عکاسی مستند گرایش پیدا کرد؟ 2.شیوهی بیان ساندر در عکس«اتو دیکس نقاش و همسرش مارتا»، چه ویژگیهایی دارد که این عکس را در زمرهی عکسهای مستند قرار میدهد؟ در این پژوهش، فرض بر آن بوده که ساندر، متاثر از حوادث پیرامون خود، عکاسی را ابزاری در راستای ثبت علمی و مستند پدیدهها میانگاشتهاست. در نهایت نگارنده با مطالعهی منابع لاتین و فارسی؛ و به روش توصیفی-تحلیلی، به این نتیجه دستیافت که ساندر با رویکرد مستندنگاری، متاثر از جنبش عینیت جدید و حوادث پیرامونی خود، از تمهیداتی طبیعی بهره برده است تا به بازنمایی سوژه بپردازد.
Tadayon S. An Introduction to Analysis of The Photo "The Painter Otto Dix and His Wife, Martha" By August Sander. 3 2024; 3 (3) :27-44 URL: http://art-studies.ir/article-1-122-fa.html
تدین ثریا. درآمدی بر تحلیل عکس «اُتو دیکس نقاش و همسرش مارتا» اثر آوگوست ساندر. 1. 1402; 3 (3) :27-44