نقد و تحلیل مجموعه نقاشیهای «جانگ شائوگانگ»
با موضوع «رد خون خانواده بزرگ»
|
نفیسه محمدی تمنایی |
|
|
چکیده: (2 مشاهده) |
این مقاله با استفاده از روش تحلیلی تفسیری به مجموعه «رد خون خانواده بزرگ» اثر هنرمند معاصر چینی جانگ شانوگانگ پرداخته و این موضوع را با نظری بر آثار دیگر هنرمندان معاصر چینی به بحث میگذارد و تلاش شده است روندی از فعالیتهای هنری شائوگانگ توضیح داده شود. چگونگی تأثیر تحولات تاریخ معاصر چین بهویژه دورانی که تحت لوای حزب کمونیسم قرار داشت بر آثار این هنرمندان تأثیرگذار بوده. در این مقاله تلاش شده تا با بررسی وقایع مربوط به این انقلاب که در نظام فرهنگ و سیاست رخ داده است، خوانش هنرمند از تاریخ و شکستی که تحول سیاسی مذکور در اسلوب جمعگرایی و جمعیتی پدید آورد، بررسی شود. خوانش رویدادهای انقلاب فرهنگی به شکلی انتقادی از سوی شانوگانگ مطرح شده است. او آنچه را که حزب کمونیسم از خانواده و جمعگرایی متصور بود مورد واکاوی قرار داده و این تردید در اثر منتخبی از مجموعه مذکور، «رد خون خانواده بزرگ» به مرحله شناسایی و توضیح رسیده است. هنرمند در قالب عکسهایی که صورتی بسیار مشابه با عکسهای آلبوم خانوادگی دارند و انتظار میرود این عکسها در تناسب با خاصیتی که در خاطره و عرف جامعه نمادی از لحظات خوش و تکرارناپذیر باشند شکستگی و خبث پنهان انسانها را به تصویر کشیده است. |
|
واژههای کلیدی: جانگ شائوکانگ رد خون خانواده بزرگ، انقلاب فرهنگی، چین، عکسهای خانوادگی. |
|
متن کامل [PDF 3187 kb]
(3 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1399/12/29 | انتشار: 1399/12/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|