صورتبندی میدان تبلیغات سینمایی موج نو دهه ۴۰ و ۵۰
با تکیه بر نظریه تمایز بوردیو
|
نجیبه رحمانی، حسن بلخاری قهی، محمد فدوی |
|
|
چکیده: (2 مشاهده) |
گرافیک هنری است در ارتباط با اجتماع و گفتمانهای بصری اجتماع. چون امر تبلیغات در تبلیغات سینمای موج نودهه ۴۰ و ۵۰، طراحان گرافیک با میدان سینمای موج نو نخبهگرا) به عنوان سفارشدهنده کار میکردند. سینمای موج نو میدان هنری است که توسط گروهی از فیلمسازان جوان با دغدغههای ذهنی و اجتماعی زمانه پایهریزی شد. تبلیغات فیلمهای موج نو در راستای دغدغههای این میدان شکل گرفت و کنشگران میدان تبلیغات سینمای موج نو با توجه به سرمایههای فرهنگی و اجتماعی استراتژیهای خود را پینهادند. پییر بوردیو با طرح میدان و منش در حوزه جامعهشناسی به ترکیب دو ساحتی از ساختارهای عینی و ذهنی دست مییابد که این امکان را به محققان میدهد که در کنار مطالعه عوامل بیرونی به عوامل درونی و فردی شکلدهنده استراتژی کنشگران اجتماعی دست یابند. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به پژوهش در میدان تبلیغات فیلمهای سینمای موج نو پرداخته میشود. عاملان این میدان شناسایی شده ارتباط آنها با کنشگران میدان سینمای موج نو مطالعه میشود، تاثیر میدان قدرت بر میدان ارتباط تصویری عنوان شده و در نهایت تحلیلی بر فعالیت کنشگران این میدان بر پایه منش و سرمایههایشان صورت میگیرد هدف از این تحلیل، نگاه به میدان هنریای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و همچنین کم توجهی به واکاوی اجتماعی این نوع
میدانهای هنری. |
|
واژههای کلیدی: میدان منش، پییر بوردیو، سینمای موج نو، تبلیغات، پوستر، گرافیک. |
|
متن کامل [PDF 2998 kb]
(1 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1399/12/29 | انتشار: 1399/12/29
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|