مطالعه تطبیقی ویژگیهای بصری گلچیننگاری مکتب شیراز
در دوران اسکندر سلطان و ابراهیم سلطان تیموری
|
نوشین نوحی ، فرزانه فرخ فر  |
|
|
چکیده: (383 مشاهده) |
مکتب نگارگری شیراز در دوره تیموریان از جمله تاثیرگذارترین مکاتب کتابآرایی ایران است که در دوره حاکمیت اسکندر سلطان شکل گرفت و در عصر ابراهیم سلطان تداوم یافت. از وجوه مشترک این دوران گلچینسازی متون ادبی است که بهعنوان منبعی ارزشمند جهت قیاس کیفیت تصویرنگاری دوران اسکندر سلطان و ابراهیم سلطان اهمیت دارد. بدین منظور در این پژوهش، ویژگیهای تصویری و ساختاری نگارههای نسخ گلچین اسکندر سلطان موجود در بنیاد گلبن کیان لیسبن و گلچین منظوم ابراهیم سلطان موجود در موزهٔ دولتی برلین مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این تحقیق بنیادی که با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی انجام شده، یافتن ارتباط بصری و ساختاری نسخ این دو دوره و پاسخ به این پرسش است: با توجه به قرابت زمانی، مکانی و فرهنگی مکتب شیراز در دوران حاکمیت اسکندر سلطان و ابراهیم سلطان وجوه اشتراک و افتراق ویژگیهای تصویری و ساختاری گلچیننگاری این دو دوره چیست؟ گردآوری اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای، اسنادی و پایگاههای مجازی صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد گرچه تشابهات فراوانی همچون گزینش صحنه، رویکرد واقعگرایانه، جدولبندی و حاشیهنویسی در گلچیننگاری این دو عصر دیده میشود، تعدد، تنوع و کیفیت عناصر تصویری در عصر ابراهیم سلطان کاهش یافته و ترکیببندی با رویکردی متفاوت و جلوهای کم رونقتر از دوران قبل نقش بسته است.
|
|
واژههای کلیدی: نگارگری تیموری، مکتب شیراز، اسکندر سلطان، ابراهیم سلطان، گلچیننگاری. |
|
متن کامل [PDF 6309 kb]
(302 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1399/5/12 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|