تحلیل نشانهشناختی پرترههای زن در آثار علیاصغر معصومی بر اساس نظریه رمزگان دهگانه تصویری امبرتو اکو
|
اصغر کفشچیان مقدم ، مریم جعفر زاده ، فهیمه پور قاسم  |
|
|
چکیده: (286 مشاهده) |
دانش نشانهشناسی، بر تشریح فرایند معناسازی در اثر متمرکز است. در آثاری که علیاصغر معصومی از پرترههای زن به تصویر کشیده است، نشانههای تصویری، گفتمانی را در متن و ذهن مخاطب ایجاد کردهاند که به شکلگیری معنا کمک میکند. مسئلهٔ مورد پژوهش در این مقاله، مطالعه نشانهها و تحلیل و تطبیق معانی آنها به صورت لایهای است. در این تحقیق تلاش شده است با استفاده از رویکرد نظری امبرتو اکو در کاربست هنر در جامعه آماری معین به این که نشانهها چگونه در تعامل با یکدیگر گفتمان ایجاد کردهاند و تصاویر در لایههای زیرین معنایی خود چه مناسباتی را بازگو مینماید، پاسخ داده شود. هدف از این تحقیق فرایند شکلگیری معنا بهواسطه مطالعه نشانهها از طریق رمزگان تصویری اکو در آثار این نقاش است که میتوان بیان نمود نقاشیها در بازنمایی زن نگاهی جنسیتی، شمایلی و توصیفی را متاثر و موکد بر ریشههای فرهنگی و سنتی ارائه دادهاند. نشانههای لایهای و رمزگان بصری امکان خوانش ویژهای را برای مخاطب فراهم نموده که با قرار دادن نشانهها در کنار یکدیگر، معنا را در این فرایند گفتمان ایجاد کند. مقاله حاضر از منظر شیوه انجام توصیفی-تحلیل است و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای صورت گرفته است. |
|
واژههای کلیدی: نشانهشناسی، امبرتو اکو، زن، پرتره، علیاصغر معصومی. |
|
متن کامل [PDF 2827 kb]
(244 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1399/5/13 | پذیرش: 1399/8/8 | انتشار: 1399/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|