ماهیت و چگونگی نظام توزیع آثار نقاشی نوگرای ایرانی از دههٔ ۲۰ تا ۵۰ ه. ش بر اساس مفهوم توسعه یافته «الماس فرهنگی»
|
مریم عادل ، حسن بلخاری قهی  |
|
|
چکیده: (375 مشاهده) |
تا ۵۰ ه.ش. مدیون وجود افراد و نهادهایی است که در قالب نظام توزیع در نظریه دنیای هنر هوارد اس. بکر به آنها اشاره شده است. توسعه ابزار الماس فرهنگی وندی گریز وولد که ابزاری برای نمایش سادۀ رابطۀ میان فرهنگ و هنر و دنیای اجتماعی است، وامدار توسعه این ابزار به کمک نظریه دنیای هنر توسط ویکتوریا دی الکساندر است. ظهور نظام توزیع بهعنوان میانجی میان تولیدکننده و مصرفکننده ناشی از ارتقاء موقعیت هنرمند در فاصله زمانی رنسانس تا قرن هجدهم میلادی است. نظام توزیع نه تنها در عرضه آثار هنری، بلکه در تثبیت یا طرد یک جریان هنری، هنرمند و تعیین محتوای آثار مؤثر است. در این مقاله توصیفی-تحلیلی کیستی و چگونگی عملکرد و تأثیر برخی عوامل کمتر شناختهشده توزیع آثار نقاشی نوگرا مورد سوال قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که مراکز آموزشی رادیو و تلویزیون محافل هنری و منتقدان از جمله این عوامل بودهاند. تشویق به کسب تجربه در عرصه نقاشی مدرن، تشریح و ترویج قراردادهای جریان نقاشی نوگرا، حمایت و تلاش شخصی و گروهی هنرمندان، توسعه مکتوبات و وارد نمودن مباحث این جریان به عرصه گفتمان هنری از نتایج عملکرد نه چندان آشکار آنها بوده است. |
|
واژههای کلیدی: نقاشی نوگرای ایرانی، الماس فرهنگی، نظریۀ دنیای هنر، نظام توزیعکنندگان. |
|
متن کامل [PDF 392 kb]
(228 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1399/5/9 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار: 1399/9/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|