[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 2، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
    جلد 2 شماره 3 صفحات 44-29 برگشت به فهرست نسخه ها
    ماهیت و چگونگی نظام توزیع آثار نقاشی نوگرای ایرانی از دههٔ ۲۰ تا ۵۰ ه. ش بر اساس مفهوم توسعه یافته «الماس فرهنگی»
    مریم عادل ، حسن بلخاری قهی
    چکیده:   (375 مشاهده)
    تا ۵۰ ه.ش. مدیون وجود افراد و نهادهایی است که در قالب نظام توزیع در نظریه دنیای هنر هوارد اس. بکر به آنها اشاره شده است. توسعه ابزار الماس فرهنگی وندی گریز وولد که ابزاری برای نمایش سادۀ رابطۀ میان فرهنگ و هنر و دنیای اجتماعی است، وام‌دار توسعه این ابزار به کمک نظریه دنیای هنر توسط ویکتوریا دی الکساندر است. ظهور نظام توزیع به‌عنوان میانجی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده ناشی از ارتقاء موقعیت هنرمند در فاصله زمانی رنسانس تا قرن هجدهم میلادی است. نظام توزیع نه تنها در عرضه آثار هنری، بلکه در تثبیت یا طرد یک جریان هنری، هنرمند و تعیین محتوای آثار مؤثر است. در این مقاله توصیفی-تحلیلی کیستی و چگونگی عملکرد و تأثیر برخی عوامل کمتر شناخته‌شده توزیع آثار نقاشی نوگرا مورد سوال قرار گرفت. نتایج به‌دست آمده نشان داد که مراکز آموزشی رادیو و تلویزیون محافل هنری و منتقدان از جمله این عوامل بوده‌اند. تشویق به کسب تجربه در عرصه نقاشی مدرن، تشریح و ترویج قراردادهای جریان نقاشی نوگرا، حمایت و تلاش شخصی و گروهی هنرمندان، توسعه مکتوبات و وارد نمودن مباحث این جریان به عرصه گفتمان هنری از نتایج عملکرد نه چندان آشکار آن‌ها بوده است.
    واژه‌های کلیدی: نقاشی نوگرای ایرانی، الماس فرهنگی، نظریۀ دنیای هنر، نظام توزیع‌کنندگان.
    متن کامل [PDF 392 kb]   (228 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1399/5/9 | پذیرش: 1399/8/11 | انتشار: 1399/9/30
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Adel M, Bolkhari Ghahi H. The Nature and Manner of The Distributional System of Iranian Modernist Paintings from the 1940s to the 1970s, Based on the Developed Doncept of "Cultural Diamond". 3 2020; 2 (3) :29-44
    URL: http://art-studies.ir/article-1-84-fa.html

    عادل مریم، بلخاری قهی حسن. ماهیت و چگونگی نظام توزیع آثار نقاشی نوگرای ایرانی از دههٔ ۲۰ تا ۵۰ ه. ش بر اساس مفهوم توسعه یافته «الماس فرهنگی». 1. 1399; 2 (3) :29-44

    URL: http://art-studies.ir/article-1-84-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 2، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 64 queries by YEKTAWEB 4712