مطالعه تطبیقی مفهوم خورد و خوراک در بازنمایی طبقه فرودست با تاکید بر دو اثر از کاراتچی و ونگوگ
|
فاطمه دلفانی بلوچ ، سپهر سراجی  |
|
|
چکیده: (285 مشاهده) |
خوردوخوراک از جمله عناصری است که در طول زندگی روزمره با آن مواجه هستیم. این عنصر با اهمیت بهواسطه ریشه داشتن در غرایز و نیازهای مادی و تنانی اغلب در بحث و گفتوگوی اندیشمندان مورد اغماض قرار گرفته است. تحقیق پیشرو قصد دارد با بررسی خوردوخوراک در نقاشی اهمیت معنایی آن را نشان دهد. منظور از اهمیت معنایی خوراکی در نقاشی آن است که آیا ابژههای خوراکی تنها در پرکردن زمینه تصویر نقش داشته و بیهدف و بیمعنا هستند؟ چگونه از بررسی آنها میتوان به معانی بیشتری در اثر پی برد؟ در این پژوهش، اهمیت خوردوخوراک و رابطهٔ آن با طبقه اجتماعی فرودستان به صورت موردی در دو تابلوی «لوبیاخور» اثر آنیباله کاراتچی و «سیبزمینیخورها» اثر و نسان ونگوگ مطالعه شدهاند. هدف اصلی، تأکید بر اهمیت خوردوخوراک و وجوه تشابه این دو اثر است. بررسیها نشان میدهند که این دو اثر در عناصر تصویر، محتوا یا همان موضوع خوردن و طبقه اجتماعی افراد حاضر در نقاشی دهقانی یا فرودست مشابه هستند. روش نظری تحقیق، نظریه شمایلشناسی اروین پانوفسکی، یعنی توصیف، تفسیر و تحلیل آثار است و اطلاعات نیز بر اساس مطالعات کتابخانهای به دست آمده است.
|
|
واژههای کلیدی: خوردوخوراک، ونگوگ، کاراتچی، لوبیاخور، سیبزمینیخورها، اروین پانوفسکی. |
|
متن کامل [PDF 7782 kb]
(257 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1399/2/12 | انتشار: 1399/6/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|