[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
    جلد 2 شماره 2 صفحات 72-61 برگشت به فهرست نسخه ها
    شناخت معانی مستتر در صورت «نقطه» با گرایش بر نقطهٔ اولی در هنر مقدس (مطالعه موردی: بشقاب سفالینه‌ای از نیشابور متعلق به دوران سامانیان)
    فائزه مجاهدی
    چکیده:   (76 مشاهده)
    هدف اصلی این پژوهش خوانش «نقطه» بر مبنای آموزه‌های عرفانی و تأویل روند فرارونده آن از نظام کلی در یک بشقاب سفالینۀ سدۀ سوم یا چهارم هجری با نام نقطه اولی ذیل مشمولیت «هنر مقدس» بوده است. ارتباط نظریهٔ دریافت با این روند فراروندگی هدف فرعی مقاله بود. منظر مد نظر پژوهش به اثر در پیشینهٔ پژوهش تا زمان نگارش مقاله مشاهده نشد. اطلاعات این پژوهش بنیادی-کاربردی به شیوه مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای، روش تحلیل داده‌ها توصیفی- تحلیلی و رویکرد، نقد محتوامحور بر مبنای اندیشه‌های عرفانی بود. نتایج به‌دست آمده نشان داد که نقطهٔ «اولی» نسبت به نقطۀ جاذب «مرکزی» بیشتر به «حرکت» و «تعامل» مخاطب با اثر گرایش نشان داده است. نقطهٔ «اولی در حرکتی دایره‌وار به تنزیل جوهر نفس رحمانی از ذات غیبه و باطن (نقطه) در مسیر قوس نزولی (دایره) و به عالم کثرات و محسوس متظاهر می‌شود و با طی قوس عروجی به وحدت آغازین باز می‌گردد. سیر رجوعی عارف یا خلق مقیّد که مظهری است از تعین «حق مطلق» تا «فناء فی الله» بر گرد همین دایرۀ هستی می‌چرخد. سبب استفاده کاربردی از سفالینه‌های کتیبه‌ای در ظروف غذا می‌تواند ذکری بر مرگ سپید (تخلیه به معنای کنترل بر نفس با گرسنگی و جوع و تشابهی با مراسم و دایی قربانی باشد که معنای اتحاد ذائقه و ذوق و وجد را دربردارد.
     
    واژه‌های کلیدی: هنر مقدس، نقطه، نقطهٔ جاذب، نقطه مرکزی، نقطهٔ اولی، سفالینه کتیبه‌ای نیشابور.
    متن کامل [PDF 877 kb]   (49 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1399/4/10 | پذیرش: 1399/6/21 | انتشار: 1399/6/31
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Mojahedi F. To Identify the hidden meanings of "DOT" in Sacred Art, Fo- cusing on "THE ASCENDING DOT" CASE STUDY: Ceramic plate from Neyshābūr, belonging to Sāmānid dynasty. 3 2020; 2 (2) :61-72
    URL: http://art-studies.ir/article-1-79-fa.html

    مجاهدی فائزه. شناخت معانی مستتر در صورت «نقطه» با گرایش بر نقطهٔ اولی در هنر مقدس (مطالعه موردی: بشقاب سفالینه‌ای از نیشابور متعلق به دوران سامانیان). 1. 1399; 2 (2) :61-72

    URL: http://art-studies.ir/article-1-79-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 2، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4645