[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
    جلد 2 شماره 2 صفحات 60-35 برگشت به فهرست نسخه ها
    دوسویگی ارجاعی صُوَر ایستادۀ حضرت علی (ع) در آثار بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای
    هاجر سلیمی نمین
    چکیده:   (87 مشاهده)
    پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ بینامتنی صُوَر ایستادۀ حضرت علی بن ابی­طالب )ع( در آثار بازماندگان نقاشی قهوه‌­خانه­‌ای و در گسترۀ متداخلی از حوزه­‌های نقاشی، نقاشی قهوه­‌خانه­‌ای، نگارگری، پوستر، تاریخ، و احادیث و روایات اسلامی نگاشته شده است. در این صُوَر، حضرت علی (ع) به تنهایی ایستاده­‌اند و ذوالفقار را به همراه دارند. این پژوهش در تلاش است باور عموم مردم مبنی بر صرفاً تاریخی بودن ارجاع پیکره [فیگور] و ذوالفقار امام علی (ع) در این صُوَر را به چالش بکشد. در این راستا نگارندگان، صُوَر ایستادۀ حضرت علی ­(ع) را از دوره معاصر تا دوره قاجار شناسایی نموده­، و آن­‌ها را با بهره جستن از رویکرد نظریۀ بینامتنی و ترامتنی ژنتی مورد پیمایش قرار داده و کوشید­ه­‌اند نشان دهند این صُوَر، علاوه بر تاریخ، به متون تصویری پیشین نیز ارجاع دارند. طبق احادیث و روایات اسلامی، نخستین صُوَر ایستادۀ امیرالمؤمنین (ع) هم در عرش الهی و هم در تابوت (صندوق) حضرت آدم (ع) موجود بوده­‌اند. این صُوَر، به فرمان خداوند ایجاد شده­‌اند، بنابراین اولین صُوَر امیرالمؤمنین علی (ع)، قدسی بوده و انتخاب ذوالفقار به‌عنوان نشانۀ حضرت علی (ع) نیز قدسی بوده­‌ است. بر اساس این روایات و احادیث، می­‌توان از ایستاده بودن پیکره و حضور ذوالفقار، تحت عنوان اصول یا پروتکل­‌های صُوَر قدسی ایستادۀ حضرت علی (ع) یاد نمود و نظر به رعایت این اصول در آثار بازماندگان نقاشی قهوه­‌خانه­‌ای، می­‌توان ادعا نمود این آثار در انتهای سلسله­‌ای قرار گرفته­‌اند که رأس آن به صُوَر قدسی امیرالمؤمنین (ع) می­‌رسد. بنابراین، صُوَر حضرت علی (ع) در آثار بازماندگان نقاشی قهوه­‌خانه­‌ای با متون تصویری و نوشتاری پیشین، رابطۀ بینامتنی صریح و ضمنی، و بیش­‌متنیِ تقلیدیِ درون­‌نشانه­‌ای و بینانشانه­‌ای، و برگرفتگیِ سبکی-مضمونیِ درون­‌نشانه­‌ای و بینانشانه­‌ای دارند. مطالعۀ بینامتنی در این پژوهش، درون­‌فرهنگی (بین صُوَر اسلامی) و بینافرهنگی (بین صُوَر اسلامی و صُوَر سایر ادیان)، و هم‌چنین درون­‌نشانه­‌ای (بین صُوَر حضرت علی­(ع) و بینانشانه­‌ای (بین صُوَر حضرت علی­ (ع) (تصویری) و متون تاریخی، احادیث و روایات (نوشتاری) است.
     
    واژه‌های کلیدی: بینامتنیت، ترامتنیت، حضرت علی بن ابی‌طالب (ع)، ذوالفقار، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، صُوَر، تصویر.
    متن کامل [PDF 4420 kb]   (45 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1399/3/5 | پذیرش: 1399/5/17 | انتشار: 1399/6/31
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Salimi Namin H. Imam Ali (AS) images referential ambivalence in the paintings of survivors of Coffeehouse painting. 3 2020; 2 (2) :35-60
    URL: http://art-studies.ir/article-1-78-fa.html

    سلیمی نمین هاجر. دوسویگی ارجاعی صُوَر ایستادۀ حضرت علی (ع) در آثار بازماندگان نقاشی قهوه‌خانه‌ای. 1. 1399; 2 (2) :35-60

    URL: http://art-studies.ir/article-1-78-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 2، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4645