نقد تکوینی و مطالعۀ طبیعت بیجانهای
لارا لتینسکی، ژان سیمون شاردن و ونسان ونگوگ
|
غزاله رضایی  |
|
|
چکیده: (381 مشاهده) |
نقد تکوینی بر مراحل پیش از خلق اثر نهایی متمرکز است. این نقد در دهۀ ۱۹۷۰ میلادی در حوزۀ مطالعات ادبی شکل گرفت و امروز در حوزۀ مطالعات تصویری و هنرهای تجسمی نیز بهکار گرفته میشود. پیشمتنها و نه متن (اثر) نهایی اساس مطالعات این نقدِ نو را تشکیل میدهند. نوشتار پیشرو آثار (متون) و پیشمتنهای سه هنرمند در حوزۀ هنرهای دیداری یعنی عکسهای لارا لتینسکی و نقاشیهای ژان باتیست سیمون شاردن و ونسان ونگوگ را از منظر نقد تکوینی مورد مطالعه قرار میدهد. موضوع طبیعتبیجان، نقطۀ اشتراک آثار سه هنرمند گزینش شده است. بهمنظور روشنشدن مفاهیم و مولفههای تشکیلدهندۀ نقد تکوینی، متون و زمینههای شکلگیری متن نهایی، بر اساس طبقهبندی بهمن نامورمطلق و شکرالله اسداللهیتَجَرَق دستهبندی و شرح داده شدهاند. در بخش نمونهپژوهی به عوامل موثر و شرایط بهوجود آمدن این آثار پرداخته میشود و در بخش پایانی، متون و زمینههای تکوین آثار این سه هنرمند، بر اساس مفاهیم و دستهبندیای که در آغاز متن شرح آن خواهد رفت و در قالب جدول طبقهبندی و ارائه شدهاند. در این متن خواهیم دید که علاوه بر آثار پیشین خود هنرمند و دیگر هنرمندان و همچنین متون ادبی در دسترس هنرمند، چگونه بافتار اجتماعی و شرایط فردی هر هنرمند در شکلگیری و تولد یک اثر نقش موثر دارند.
|
|
واژههای کلیدی: نقد تکوینی، پیشمتن، طبیعت بیجان، لارا لتینسکی، ژان باتیست سیمون شاردن، ونسان ونگوگ. |
|
متن کامل [PDF 7171 kb]
(262 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1398/9/12 | پذیرش: 1399/3/17 | انتشار: 1399/6/31
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|