[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
    جلد 2 شماره 1 صفحات 138-125 برگشت به فهرست نسخه ها
    مقایسه مبانی آفرینش هنری در سوررئالیسم و مبانی خلق هنری در حکمت متعالیه
    محمد صدرا امینی
    چکیده:   (281 مشاهده)
    این نوشتار با بررسی آموزه‌های حکمت متعالیه به‌عنوان یک مکتب فلسفی عرفانی در باب آفرینش هنری به مقایسه آن با مبانی و روش‌های سوررئالیستی خلق هنری می‌پردازد. در این سیر، ابتدا با بیان اجمالی از عوالم سه گانه و تناظر آن‌ها با قوای مدرکه ظاهری و باطنی نفس ناطقه این امر توضیح داده می‌شود که آفرینش هنری در نظام فکری حکمت متعالیه برآیند همکاری قوای ظاهری و باطنی است. سپس بیان خواهد شد که قوه خیال با در اختیار قوه واهمه قرار دادن ذخایری که از قوای ظاهری دریافت کرده است، با دخل و تصرف قوه متصرفه دست به آفرینش تصاویر می‌زند. به تبع به این مسئله پرداخته شده است که قوت و کیفیت آفرینش هنری به قوت قوای مذکور بستگی دارد. سپس با بررسی روش‌های سوررئالیستی رویا، خواب مغناطیسی اتوماتیسم و تصادف برای بیان این مطلب تلاش شده است که هر آنچه سوررئالیسم به‌عنوان روش‌هایی برای دست‌یابی به آزادی ذهنی محض استفاده کرده است، در حقیقت به عرصه عمل درآوردن همان آموزه‌های فلسفه صدرایی است. با تاکید بر این امر که رویکرد افراطی سوررئالیست‌ها به قوه خیال با آن‌چه در حکمت متعالیه گفته می‌شود منافات دارد؛ چنان‌که این افراط در عمل نیز در تجربه سوررئالیسم خود را با تهدید سلامت روانی هنرمندان به منصه ظهور رسانده است.

     
    واژه‌های کلیدی: سوررئالیسم، ملاصدرا، حکمت متعالیه، آفرینش هنری.
    متن کامل [PDF 1117 kb]   (242 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1398/7/11 | پذیرش: 1398/12/7 | انتشار: 1399/3/31
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    amini M S. A Comparison Between Art Creation Basics in Surrealism and Transcendental Philosophy. 3 2020; 2 (1) :125-138
    URL: http://art-studies.ir/article-1-76-fa.html

    امینی محمد صدرا. مقایسه مبانی آفرینش هنری در سوررئالیسم و مبانی خلق هنری در حکمت متعالیه. 1. 1399; 2 (1) :125-138

    URL: http://art-studies.ir/article-1-76-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 2، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 64 queries by YEKTAWEB 4710