[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 1، شماره 2 - ( 12-1398 ) ::
    جلد 1 شماره 2 صفحات 136-111 برگشت به فهرست نسخه ها
    عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران و بررسی منابع تغذیۀ سنتی و مدرن آن
    محمد فدایی
    چکیده:   (92 مشاهده)
    در این مقاله ابتدا به خصوصیات خط و زبان فارسی به عنوان عامل هویت‌ساز در فرهنگ ایرانی، ویژگی‌های صیقل‌یافته خط فارسی در طول تاریخ خوشنویسی و تفاوت‌های آن با الفبای لاتین پرداخته شده است. بعد از آن به رویارویی خط و زبان فارسی و لاتین در عصر قاجار و ابتدای پهلوی اول اشاره شده و با نشان دادن نظرات دو قطب مختلف یعنی عمادالکتاب به عنوان خوشنویس سنتی و میرزا ملکم خان به‌عنوان روشنفکر دل‌بسته مدرنیسم و ویژگی‌های الفبای لاتین، سعی شده است نقطه عزیمت بررسی رویارویی هنر سنتی و هنر مدرن در به‌کارگیری عناصر نوشتاری به دهه‌ها پیشتر از دهه 40 و 50 شمسی در ایران به عقب برده شود. سپس شباهت‌های ظاهری بین هنر گذشته و آثار هنرمندان نوگرای ایرانی با مقایسه خط‌های عمادالکتاب با آثار حسین زنده‌رودی به‌عنوان کسی که خود را «لتریست» خوانده و از سرام‌داران و متقدمان «سقاخانه» است، نشان داده شد. آنگاه پیشنهاد شد برای فهم آثار هنرمندان نوگرا باید منابع تغذیه آن‌ها شناخته شود. سپس مهمترین منابع تغذیه داخلی و سنتی یعنی خوشنویسی و خطاطی و منابع خارجی و مدرن یعنی جنبش‌هایی مثل لتریسم معرفی شده‌اند. در حقیقت هدف اصلی این مقاله آن است که به بهانه آشنایی با جریان لتریسم که از عناصر نوشتاری در هنر غربی سود جسته است، در یک کلیت بسیار وسیع تر مواجهه ایرانی‌ها با ویژگی‌ها خط و تجربه‌های هنر غربی مطالعه شود تا تاثیرات آن‌ها در سیر تاریخی هنر نوگرای ایران آشنایی عمیق‌تری صورت گیرد. همچنین در این مقاله به‌طور ضمنی به مسائل مهمی مثل بررسی ادعای حضور «لتریسم» در جریان «سقاخانه» یا امکان تفکیک منطقی جریان مشهور به «نقاشی‌خط» از گرایش‌های اصیل و قابل تامل هنر نوگرای ایران پرداخته شده است.
    واژه‌های کلیدی: لتریسم، خوشنویسی، خطاطی، هنر نوگرای ایران، حسین زنده‌رودی
    متن کامل [PDF 16987 kb]   (26 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1398/5/7 | پذیرش: 1398/12/29 | انتشار: 1398/10/18
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Fadaei M. Writing Elements in Iranian Modern Art and analysing the Traditional and Modern Sources of The (What is the different of traditional calligraphy, irregular calligraphy, Letterism and other writing elements in Iranian art). 3 2020; 1 (2) :111-136
    URL: http://art-studies.ir/article-1-67-fa.html

    فدایی محمد. عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران و بررسی منابع تغذیۀ سنتی و مدرن آن. 1. 1398; 1 (2) :111-136

    URL: http://art-studies.ir/article-1-67-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 1، شماره 2 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4645