نقاشی دیواری از میان انواع هنرهای شهری اهمیت بهسزایی دارد. غالباً درمورد دیوارنگاری و کیفیت رنگی آثار آنها صحبت میشود، اما مسئله مهم نحوه ارتباطی است که میان نقاشی و ساختمان به وجود میآید و کار عمده هنرمند نیز همین است. اگرچه هر اثر هنری در سطح شهر تاثیرات ویژه خود را بر نمای شهری خواهد گذاشت، با توجه به این که شهر تهران آکنده از نماهای معماری است، به نظر میرسد از مهمترین هنرهای شهری، دیوارنگارههایی در قالب نماهای معماری است که بر شهر تاثیر میگذارند. در این پژوهش که اطلاعات آن به روش کتابخانهای و میدانی به دست آمده و شیوه انجام آن تحلیلی بوده است، تلاش گردیده تا نماهای معماری با نگاهی هنرمندانه مورد مطالعه قرار گیرد و سعی شده برای ساماندهی نماهای معماری دهه اخیر تهران (موردپژوهی: خیابان انقلاب، میدان انقلاب- چهارراه فلسطین) از منظر دیوارنگاری راه حلی ارایه شود. با این فرض، به نظر میرسد میتوان شکل معماری را از صرف کاربردی بودن خارج کرد و به یک اثر دیواری نزدیک شد، ضمن این که نقش کاربردی خود را نیز حفظ کند. بدینترتیب، با تبیین ضوابط و ایجاد یک مجمع عالی تخصصی در حوزه هنرهای شهری، میتوان ضمن ساماندهی نماهای معماری، به ارتقای درک هنرهای تجسمی شهری نیز پرداخت.
Kafshchian Moghadam A, Pirdehghan S. A Study on the Architectural Facades of the Last Decade of Tehran Regarding the Principles of Murals. 3 2019; 1 (1) :85-96 URL: http://art-studies.ir/article-1-53-fa.html
کفشچیانمقدم اصغر، پیر دهقان سحرناز. بررسی نماهای معماری دهه اخیر تهران از منظر دیوارنگاری
مطالعه موردی: خیابان انقلاب (میدان انقلاب-چهارراه فلسطین). 1. 1398; 1 (1) :85-96