در آموزش هنر، همواره مسایلی بنیادین وجود دارند که درک هنری در هر موضوعی وابسته به آنهاست. یکی از این مسایل، آموزش تاریخ هنر است که شیوه آموزش در کنار رسانه یا ابزار انتقال آن، از بحثبرانگیزترین مسایل این حوزه در دهههای اخیر بودهاست. در این پژوهش تاثیر رسانه تصویرسازی در آموزش تاریخ هنر به نوجوانان، با رویکرد نظری بینامتنیت و بیشمتنیت ژرار ژنت در خوانش دو اثر از فاستو گیلبرتی، نویسنده و تصویرگر معاصر مورد بررسی قرار گرفتهاست. پرسش اصلی مطرح شده در پژوهش این است که قابلیتهای تصویری با بهکارگیری رویکرد بینامتنیت و بیشمتنیت ژنتی در خوانش خود، چه تاثیری بر انتقال مفاهیم تاریخ هنر به نوجوانان دارند. بهمنظور پاسخگویی به پرسش پژوهش، پس از مرور نظریه ترامتنیت ژنتی، الگویی خوانشی مطابق رویکرد انتخابی ارایه و نمونههای مطالعاتی براساس آن تحلیل شدهاند. نتایج حاصله نشاندهندۀ وجود بینامتنهایی از نوع صریح و ضمنی، همچنین خلق هدفمندانه تصاویر بر بنیان روابط بیشمتنی از نوع همانگونگی و تراگونگی میان نظام نشانههای نوشتار و تصویر است و در نهایت آثاری را پدید میآورد که در عین سادگی، دارای بعدی زیباییشناسانه به تناسب گروه سنی نوجوان، بیانی طنزآمیز و گاه معماگونه بهمنظور ارتباطگیری با مخاطب و مشارکت او برای انتقال مفاهیم هنرهای معاصر است.
Alvandi F, Ramezanmahi S. Analyzing the Interplay between Text and Image in Teaching Art History to Adolescents through a Gérard Genette Lens: A Case Study of Two Works by Fausto Gilberti. 3 2024; 4 (6) :71-94 URL: http://art-studies.ir/article-1-148-fa.html
الوندی فرزانه، رمضان ماهی سمیه. تحلیل ارتباط متن و تصویر در آموزش تاریخ هنر به نوجوانان با رویکرد ژرار ژنت (مورد مطالعاتی دو اثر از فاستو گیلبرتی). 1. 1403; 4 (6) :71-94