[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 4، شماره 6 - ( 9-1403 ) ::
    جلد 4 شماره 6 صفحات 94-71 برگشت به فهرست نسخه ها
    تحلیل ارتباط متن و تصویر در آموزش تاریخ هنر به نوجوانان با رویکرد ژرار ژنت (مورد مطالعاتی دو اثر از فاستو گیلبرتی)
    فرزانه الوندی ، سمیه رمضان ماهی
    دانشگاه سوره
    چکیده:   (9 مشاهده)
    در آموزش هنر، همواره مسایلی بنیادین وجود دارند که درک هنری در هر موضوعی وابسته به ­آن‌هاست. یکی از این مسایل، آموزش تاریخ هنر است که شیوه آموزش در کنار رسانه یا ابزار انتقال آن، از بحث­‌برانگیزترین مسایل این حوزه در دهه­‌های اخیر بوده‌­است. در این پژوهش تاثیر رسانه تصویرسازی در آموزش تاریخ هنر به نوجوانان، با رویکرد نظری بینامتنیت و بیش­‌متنیت ژرار ژنت در خوانش دو اثر از فاستو گیلبرتی، نویسنده و تصویرگر معاصر مورد بررسی قرار گرفته‌است. پرسش اصلی مطرح­‌ شده در پژوهش این است که قابلیت­‌های تصویری با به‌کارگیری رویکرد بینامتنیت و بیش­متنیت ژنتی در خوانش خود، چه تاثیری بر انتقال مفاهیم تاریخ هنر به نوجوانان دارند. به­‌منظور پاسخ‌گویی به پرسش پژوهش، پس از مرور نظریه ترامتنیت ژنتی، الگویی خوانشی مطابق رویکرد انتخابی ارایه و نمونه­‌های مطالعاتی براساس آن تحلیل شده‌­اند. نتایج حاصله نشان‌دهندۀ وجود بینامتن­‌هایی از نوع صریح و ضمنی، هم‌چنین خلق هدف‌مندانه تصاویر بر بنیان روابط بیش­‌متنی از نوع همان‌گونگی و تراگونگی میان نظام نشانه‌های نوشتار و تصویر است و در نهایت آثاری را پدید می‌­آورد که در عین سادگی، دارای بعدی زیبایی­‌شناسانه به تناسب گروه سنی نوجوان، بیانی طنزآمیز و گاه معماگونه به­‌منظور ارتباط‌­گیری با مخاطب و مشارکت او برای انتقال مفاهیم هنرهای معاصر است.
    واژه‌های کلیدی: تصویرسازی، فاستو گیلبرتی، آموزش هنر، نقد نو، بینامتنیت، بیش‌متنیت، ژرار ژنت
    متن کامل [PDF 822 kb]   (15 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1403/7/29 | پذیرش: 1403/9/10 | انتشار: 1403/9/29
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Alvandi F, Ramezanmahi S. Analyzing the Interplay between Text and Image in Teaching Art History to Adolescents through a Gérard Genette Lens: A Case Study of Two Works by Fausto Gilberti. 3 2024; 4 (6) :71-94
    URL: http://art-studies.ir/article-1-148-fa.html

    الوندی فرزانه، رمضان ماهی سمیه. تحلیل ارتباط متن و تصویر در آموزش تاریخ هنر به نوجوانان با رویکرد ژرار ژنت (مورد مطالعاتی دو اثر از فاستو گیلبرتی). 1. 1403; 4 (6) :71-94

    URL: http://art-studies.ir/article-1-148-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 4، شماره 6 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 63 queries by YEKTAWEB 4660