[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 4، شماره 6 - ( 9-1403 ) ::
    جلد 4 شماره 6 صفحات 122-95 برگشت به فهرست نسخه ها
    خوانش آیکونولوژیک تابلوی خانوادۀ فلسطینی اثر سلیمان منصور
    زهرا بوداغی
    چکیده:   (23 مشاهده)
    هنر همواره وسیله‌ای قدرت‌مند برای بیان اعتقادات دینی، سیاسی و فرهنگی بوده‌است. در این راستا، سلیمان منصور، هنرمند فلسطینی، در آثار خود ترکیب عناصر دینی و فرهنگی را برای انعکاس مفهوم هویت به نمایش گذاشته و بیشترین بهره را از نمادهای مقاومت فلسطین برده‌است. او در اثر خود با نام «خانوادۀ فلسطینی» که در سال 2016 م. خلق شد، عیسی(ع) و مریم(س) را در ترکیبی با عناصر کاملاً فلسطینی ترسیم کرده‌است. مسئلۀ نوشتار حاضر کشف چگونگی ظهور لایه‌های معنایی سه‌گانه در نقاشی «خانوادۀ فلسطینی» و رمزگشایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن با تکیه بر نظریات اروین پانوفسکی است. این مقاله همچنین در پی پاسخ به این سؤالات است که اثر «خانوادۀ فلسطینی» در لایه‌های سه‌گانۀ معنایی از منظر اروین پانوفسکی چگونه می‌تواند قابل رمزگشایی و تفسیر باشد؟ و آیکونولوژی چگونه می‌تواند انعکاس اوضاع اجتماعی محل زندگی سلیمان منصور بر اثر «خانوادۀ فلسطینی» را کشف کند؟ فرضیۀ این پژوهش از این قرار است که تکرار خلق آثاری از زندگی مردم فلسطین با صبغۀ مسیحی توسط سلیمان منصور، نتیجۀ گرایش او به دین مسیحیت و قرارگرفتن او در فضای مبارزاتی فلسطین بوده‌است. بنابراین آثار او موجب تطبیق داستان‌های زندگی عیسی(ع) بر خانواده‌های فلسطینی شده‌است. مقالۀ پیش‌رو که از منظر هدف، پژوهشی بنیادین به‌شمار می‌آید، بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی به نگارش درآمده‌است. این مقاله ابتدا به شناخت تاریخچه، بنیان‌ها و مراحل نظریۀ آیکونولوژی اروین پانوفسکی پرداخته و در گام بعدی، پس از معرفی سلیمان منصور و دیدگاه‌های علمی و نظری او، مراحل سه‌گانۀ نظریۀ آیکونولوژی را بر تابلوی «خانوادۀ فلسطینی» اعمال کرده‌است. یافته‌های این پژوهش بدین قرار است که آشنایی سلیمان منصور با آموزه‌های مسیحی از جمله ظهور منجی، همکاری او با جمعی از هنرمندان فلسطینی و هم‌چنین درک مبارزات مردمی و وقایعی چون انتفاضه، او را به سمتی سوق داده تا از هنر خود در راه مقاومت استفاده کند.
     
    واژه‌های کلیدی: آیکونولوژی، اروین پانوفسکی، سلیمان منصور، هنر فلسطین.
    متن کامل [PDF 985 kb]   (39 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنر اسلامی
    دریافت: 1403/6/13 | پذیرش: 1403/8/26 | انتشار: 1403/9/29
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Boudaghi Z. An Iconographical Study of The Palestinian Family painting by Sliman Mansour. 3 2024; 4 (6) :95-122
    URL: http://art-studies.ir/article-1-145-fa.html

    بوداغی زهرا. خوانش آیکونولوژیک تابلوی خانوادۀ فلسطینی اثر سلیمان منصور. 1. 1403; 4 (6) :95-122

    URL: http://art-studies.ir/article-1-145-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 4، شماره 6 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 63 queries by YEKTAWEB 4660