هنر همواره وسیلهای قدرتمند برای بیان اعتقادات دینی، سیاسی و فرهنگی بودهاست. در این راستا، سلیمان منصور، هنرمند فلسطینی، در آثار خود ترکیب عناصر دینی و فرهنگی را برای انعکاس مفهوم هویت به نمایش گذاشته و بیشترین بهره را از نمادهای مقاومت فلسطین بردهاست. او در اثر خود با نام «خانوادۀ فلسطینی» که در سال 2016 م. خلق شد، عیسی(ع) و مریم(س) را در ترکیبی با عناصر کاملاً فلسطینی ترسیم کردهاست. مسئلۀ نوشتار حاضر کشف چگونگی ظهور لایههای معنایی سهگانه در نقاشی «خانوادۀ فلسطینی» و رمزگشایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن با تکیه بر نظریات اروین پانوفسکی است. این مقاله همچنین در پی پاسخ به این سؤالات است که اثر «خانوادۀ فلسطینی» در لایههای سهگانۀ معنایی از منظر اروین پانوفسکی چگونه میتواند قابل رمزگشایی و تفسیر باشد؟ و آیکونولوژی چگونه میتواند انعکاس اوضاع اجتماعی محل زندگی سلیمان منصور بر اثر «خانوادۀ فلسطینی» را کشف کند؟ فرضیۀ این پژوهش از این قرار است که تکرار خلق آثاری از زندگی مردم فلسطین با صبغۀ مسیحی توسط سلیمان منصور، نتیجۀ گرایش او به دین مسیحیت و قرارگرفتن او در فضای مبارزاتی فلسطین بودهاست. بنابراین آثار او موجب تطبیق داستانهای زندگی عیسی(ع) بر خانوادههای فلسطینی شدهاست. مقالۀ پیشرو که از منظر هدف، پژوهشی بنیادین بهشمار میآید، بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی به نگارش درآمدهاست. این مقاله ابتدا به شناخت تاریخچه، بنیانها و مراحل نظریۀ آیکونولوژی اروین پانوفسکی پرداخته و در گام بعدی، پس از معرفی سلیمان منصور و دیدگاههای علمی و نظری او، مراحل سهگانۀ نظریۀ آیکونولوژی را بر تابلوی «خانوادۀ فلسطینی» اعمال کردهاست. یافتههای این پژوهش بدین قرار است که آشنایی سلیمان منصور با آموزههای مسیحی از جمله ظهور منجی، همکاری او با جمعی از هنرمندان فلسطینی و همچنین درک مبارزات مردمی و وقایعی چون انتفاضه، او را به سمتی سوق داده تا از هنر خود در راه مقاومت استفاده کند.