[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 3، شماره 4 - ( 3-1403 ) ::
    جلد 3 شماره 4 صفحات 58-37 برگشت به فهرست نسخه ها
    مطالعۀ تطبیقی بازتاب انقلاب در آثار حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان
    فائزه السادات / مینو عباسی / خانی
    دانشگاه آزاد اسلامی
    چکیده:   (60 مشاهده)
    انقلاب اسلامی با نوعی اعتراض که به قبل از سال ۱۳۵۷ برمی‌گردد، شروع شد؛ انقلابی بر ضد حکومت که در عرصه هنر وارد شد و به‌صورت نقاشی انقلابی به بازتاب عواطف و احساسات نقاش از اوضاع و اتفاقاتی که رخ داده بود پرداخت. این موضوع در آثار نقاشان مذهبی و غیر مذهبی از همان زمان اعتراضات تجلی یافت. حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان نمونه‌ای از دو جناح فوق‌الذکر هستند. پیدا کردن تفاوت‌ها و تشابه‌ها با تمرکز بر آثار انقلابی حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان هدف از انجام این تحقیق بود و تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که انقلاب اسلامی ایران چگونه و با چه تمهیداتی در آثار نقاشان ایرانی بازتاب یافته است؟ از منظر هدف، این تحقیق کاربردی و از منظر شیوه انجام توصیفی – تحلیلی با رویکرد تطبیقی مضمونی بود و اطلاعات به روش کتابخانه‌ای به دست آمد. جامعه آماری برای این تحقیق از آثار نقاشی حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان که از هر هنرمند سه اثر با هدف این که مربوط به دوران انقلاب و اوایل آن باشد به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. بررسی‌ها نشان داد: شباهت موجود در این آثار بازتاب مستقیم و روایت بخشی از رویدادهای اجتماعی به شکل فیگوراتیو از طبقه کارگر با موضوع مردم، مبارزه آنها و مضمونی انسانی با استفاده از نمادهای ملی و مذهبی به سبک اکسپرسیونیسم روایی، ظلم و ستم را بیان کرده است. تفاوت آنها در نحوه بیان و نمایش آثار است. صادقی عامل ظلم را با عناصر مشخص نشان داده و مسلمیان از شیوه نمادین استفاده کرده؛ صادقی ستم بر مردم را در مردن، مردان زیر خیش، انسان داخل بشقاب و پابرهنگی دیده و مسلمیان در زنی حامله، کشته‌شدن انسان‌ها و جسد زرد؛ اعتراض نقاش به این وضعیت در آثار صادقی با دست‌های بالا‌ گرفته جنازه، گریه و مرد قرمزپوش است و مسلمیان به شکل چنگ انداختن به زمین، دهان باز، مشت‌گره‌ کرده، پوشاندن صورت با دست، حرکت مردم و پرچم قرمز بیان شده‌است.
    شماره‌ی مقاله: 3
    واژه‌های کلیدی: انقلاب، نقاشی انقلاب، حبیب‌الله صادقی، نصرت‌الله مسلمیان.
    متن کامل [PDF 962 kb]   (63 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1403/2/2 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/3/30
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Abbasi / khani F A S / M. AComprative study of the reflection of the revolution in the works of Habibullah Saddeghi and Nusratullah Muslimian. 3 2024; 3 (4) : 3
    URL: http://art-studies.ir/article-1-127-fa.html

    عباسی / خانی فائزه السادات / مینو. مطالعۀ تطبیقی بازتاب انقلاب در آثار حبیب‌الله صادقی و نصرت‌الله مسلمیان. 1. 1403; 3 (4) :37-58

    URL: http://art-studies.ir/article-1-127-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 3، شماره 4 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 61 queries by YEKTAWEB 4657