مطالعۀ تطبیقی بازتاب انقلاب در آثار حبیبالله صادقی و نصرتالله مسلمیان
|
فائزه السادات عباسی ، مینو خانی |
|
|
چکیده: (249 مشاهده) |
انقلاب اسلامی با نوعی اعتراض که به قبل از سال ۱۳۵۷ برمیگردد، شروع شد؛ انقلابی بر ضد حکومت که در عرصه هنر وارد شد و بهصورت نقاشی انقلابی به بازتاب عواطف و احساسات نقاش از اوضاع و اتفاقاتی که رخ داده بود پرداخت. این موضوع در آثار نقاشان مذهبی و غیر مذهبی از همان زمان اعتراضات تجلی یافت. حبیبالله صادقی و نصرتالله مسلمیان نمونهای از دو جناح فوقالذکر هستند. پیدا کردن تفاوتها و تشابهها با تمرکز بر آثار انقلابی حبیبالله صادقی و نصرتالله مسلمیان هدف از انجام این تحقیق بود و تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که انقلاب اسلامی ایران چگونه و با چه تمهیداتی در آثار نقاشان ایرانی بازتاب یافته است؟ از منظر هدف، این تحقیق کاربردی و از منظر شیوه انجام توصیفی – تحلیلی با رویکرد تطبیقی مضمونی بود و اطلاعات به روش کتابخانهای به دست آمد. جامعه آماری برای این تحقیق از آثار نقاشی حبیبالله صادقی و نصرتالله مسلمیان که از هر هنرمند سه اثر با هدف این که مربوط به دوران انقلاب و اوایل آن باشد به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. بررسیها نشان داد: شباهت موجود در این آثار بازتاب مستقیم و روایت بخشی از رویدادهای اجتماعی به شکل فیگوراتیو از طبقه کارگر با موضوع مردم، مبارزه آنها و مضمونی انسانی با استفاده از نمادهای ملی و مذهبی به سبک اکسپرسیونیسم روایی، ظلم و ستم را بیان کرده است. تفاوت آنها در نحوه بیان و نمایش آثار است. صادقی عامل ظلم را با عناصر مشخص نشان داده و مسلمیان از شیوه نمادین استفاده کرده؛ صادقی ستم بر مردم را در مردن، مردان زیر خیش، انسان داخل بشقاب و پابرهنگی دیده و مسلمیان در زنی حامله، کشتهشدن انسانها و جسد زرد؛ اعتراض نقاش به این وضعیت در آثار صادقی با دستهای بالا گرفته جنازه، گریه و مرد قرمزپوش است و مسلمیان به شکل چنگ انداختن به زمین، دهان باز، مشتگره کرده، پوشاندن صورت با دست، حرکت مردم و پرچم قرمز بیان شدهاست. |
شمارهی مقاله: 3 |
واژههای کلیدی: انقلاب، نقاشی انقلاب، حبیبالله صادقی، نصرتالله مسلمیان. |
|
متن کامل [PDF 962 kb]
(394 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1403/2/2 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/3/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|