در این پژوهش با استفاده از روش نقد چند مقولهای نوئل کارول، استدلال میشود که در نقد اثر هنری، معیارهایی برای ارزشیابی وجود دارد و این معیارها میان منتقدان و مخاطبان مفروض گرفته میشود. با توجه به اینکه آثار مهدی حسینی در زمرۀ نقاشی معاصر ایران قرار دارد، با استفاده از این نظریه میتوان به وجوه پنهان آثار این هنرمند پی برد. در این پژوهش، علاوه بر شناخت نقد چندمقولهای کارول، به قصد مولف و ارتباط فرم هنری با گزینشهای هنرمند و نحوۀ به کاربستن آنها در ارزشیابی هنری پرداخته شدهاست. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات به شیوه کتابخانهای بهدست آمدهاست. فیگورهایی که حسینی پدید میآورد، تصویری است که با کاهشهای پیدرپی به هویتی انتزاعی تبدیل شدهاند. او ارزشهای بصری را محکی دوباره میزند و از ترکیبپذیری آنها برای دستیافتن به یک زیباییشناسی متعادل که با ذات نگارگری ایرانی، فاصلۀ چندانی نداشته باشد، بهره میگیرد. چیزی که برای او مهم است، تقلید نکردن صرف از ظاهر نگارگری و در عین حال ادامه آن در این عصر و مواجه شدن با ویژگیهای باطنی نگارگری ایرانی است.
naghshbandi F. Analysis and evaluation of Mehdi Hosseini's works based on Noel Carroll's multi-category criticism (case study: three works exhibited in the Hoor Hall, autumn 2017). 3 2024; 4 (4) : 1 URL: http://art-studies.ir/article-1-123-fa.html
نقشبندی فهیمه. تحلیل و ارزیابی آثار مهدی حسینی بر اساس نقد چندمقولهای نوئل کارول (مطالعۀ موردی: سه اثر به نمایش آمده در سالن هور پاییز 1397). 1. 1403; 4 (4) :7-16