[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 3، شماره 1 - ( 6-1402 ) ::
    جلد 3 شماره 1 صفحات 90-71 برگشت به فهرست نسخه ها
    واکاوی یک اثر از مولانا ولی الله منتسب به کمال الدین بهزاد با تکیه بر اسلوب و الگوهای تزیینی نقاشی ایرانی (مطالعه موردی نگاره شتر و شتربان
    علیرضا حسینی صدر ، یحیی حسین زاده
    چکیده:   (410 مشاهده)
    مولانا ولی الله استاد میرک بوده که احتمالا بهزاد بیش از هر هنرمند دیگری برای قلم گیریهای ظریف او و توانایی وی در نحوه انتقال مفاهیم پرنغز در تصاویرش از وی متابعت نموده است. در بسیاری از نگاره های منتسب به بهزاد به دلیل ارتباط تاریخی و تکنیکی در نگارگری و با توجه به جایگاه و مرتبه بهزاد، بدون توجه به اسلوب و ساختار هنری بعضی از نگارهها به وی منتسب گردد از این رو، در بررسی تزیینات فیگور و ملحقات آن که یکی از عناصر مهم تصویری است و اسلوب نگارگر را مشخص می نماید، شیوه طراحی و ترسیم آن نشان از مبانی زیبایی شناسی ایرانی دارد روش کار در فضاسازی، فیگور و تزیینات در آثار کمال الدین بهزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو اساس این تحقیق با هدف بررسی شیوه ترسیم تزیینات فیگور و ملحقات آن در آثار کمال الدین بهزاد و شناخت الگوهای اصلی تزیینات در مکتب هرات (خراسان بزرگ و تاثیرات آن در مکتب تبریز دوم و شناخت الگوهای تزیینی در فیگورها و ملحقات آن در آثار بهزاد است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام پذیرفته و روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتاب خانه ای بوده است. بررسیها نشان میدهد تزیینات فیگور و اشیای وابسته در چند دسته کلاه ها (عمامه ها ،لباس ،سپر شمشیر کفش ها و... در هر دوره ای میتواند نشانه های مشخصی برای شناخت آثار باشد با بررسی الگوهای تصویری و تزیینی و ارائه مستندات تحلیلی در جداول ارائه شده مشخص شد نگاره شتر و شتربان واقع در موزه توپقایی سرای استانبول میتواند اثری از مولانا ولی الله باشد که از آثار منتسب به بهزاد است؛ از اسلوب به کار رفته در آثار بهزاد بهره نبرده و دارای مشخصه های بارز آثار کمال الدین بهزاد نیست و این نگاره هیچ شباهتی به آثار بهزاد ندارد.
     
    واژه‌های کلیدی: نگارگری هرات، تبریز، کمال الدین، بهزاد مولانا ولی الله، الگوهای ترئینی
    متن کامل [PDF 9380 kb]   (129 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1400/3/4 | پذیرش: 1402/5/18 | انتشار: 1402/6/10
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Hosseini sadr A, Hosseinzadeh Y. Study and Analysis of Decorative Patterns in the Style of Iranian Painting. 3 2023; 3 (1) :71-90
    URL: http://art-studies.ir/article-1-102-fa.html

    حسینی صدر علیرضا، حسین زاده یحیی. واکاوی یک اثر از مولانا ولی الله منتسب به کمال الدین بهزاد با تکیه بر اسلوب و الگوهای تزیینی نقاشی ایرانی (مطالعه موردی نگاره شتر و شتربان. 1. 1402; 3 (1) :71-90

    URL: http://art-studies.ir/article-1-102-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 3، شماره 1 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 58 queries by YEKTAWEB 4645