[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 3، شماره 1 - ( 6-1402 ) ::
    جلد 3 شماره 1 صفحات 56-39 برگشت به فهرست نسخه ها
    بی‌مرگی حیات: نقد اسطوره‌ای مجموعه عکس «سفیدبرفی» عباس کیارستمی بر پایه نظریه نورتروپ فرای
    نرگس سیبویه
    چکیده:   (588 مشاهده)
    درک مفاهیم نهفته در آثار هنری همواره یکسان نیست مفاهیم با تغییرات فرهنگی دچار دگرگونی و تحول می‌شوند. در عکس‌ها مانند هر اثر هنری دیگری نشانه‌هایی هست که حقایق را به زبانی نمادین برگرفته از فرهنگ خالقش به ساحت عمومی انتقال می‌دهند در چنین بستری اسطوره به عنوان نوعی از گفتار تاریخی علاوه بر شیوه‌های کلامی و نوشتاری در رسانه‌های غیرکلامی هم‌چون عکاسی سینما، نمایش و تبلیغات با پشتیبانی از گفتار اسطوره‌ای فرصت بروز می‌یابد. در پی این ظهور نقد و تحلیل اسطوره‌شناسانه نشان داده ظرفیت بازشناسی جهان توصیف شده و تبیین عملکرد تیپ‌های انسانی را برای بازخوانی نگرش‌های اسطوره‌ای نهفته در ضمیر هنرمند دارد. منتقدان این شیوه به دنبال آنند که نشان دهند الگوهای اولیه و تاریخ زندگی بشر کجا و چگونه در متن قرار گرفته‌اند. آنان در روند تحلیل آثار نخست رمزها و نمادهای پنهان و آشکار موجود در ساختار اثر را کشف می‌کند. سپس از طریق تحلیل روان‌شناسانه نمادها و پیگیری زمینه‌های تاریخی شکل‌گیری آنان، ارتباط این معانی ضمنی را با الگوهای ازلی موجود در روان جمعی بشر تشریح می‌نمایند. در این مقاله با به‌کارگیری الگوی نقد اسطوره‌ای نورتروپ فرای، با مروری بر عکس‌های کیارستمی در مجموعه «سفیدبرفی» به رمزگشایی از روایت تک‌درختانی می‌پردازیم که در آثارش به‌عنوان نقطه عطف و اسطوره‌محوری متن مطرح می‌شوند. روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی است و اطلاعات به شیوه کیفی تحلیل می‌شود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد هنرمند با به‌کارگیری طبیعت در قاب‌های عکاسی و ثبت مکرر عنصر درخت در فریم‌های متفاوت، روایتی هستی‌شناسانه از زندگی و حیات انسان را در تطبیق با طبیعت بازگو می‌کند و به نقش بنیادین آن در فرایند خویشتن‌شناسی انسان معاصر تأکید می‌نماید. گویی تنه‌های درخت محصور در برف از بی‌تابی و بی‌قراری آدمی در ترک این گونه زیستن حکایت دارد و اشتیاق او در گریز از مرگ، روی آوردن به زندگی و جستن مسیر در بین این دو را نمایان می‌سازد.
    واژه‌های کلیدی: نقد اسطوره‌ای، نوتروپ فرای، عکاسی، اسطوره، عباس کیارستمی، سفیدبرفی.
    متن کامل [PDF 646 kb]   (381 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1401/1/22 | پذیرش: 1402/3/6 | انتشار: 1402/6/10
    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Sibouyeh N. Immortality of Life: A Mythical Critique of Abbas Kiarostami's "Snow White" Photo Collection Based on Northrop Fry's Theory. 3 2023; 3 (1) :39-56
    URL: http://art-studies.ir/article-1-100-fa.html

    سیبویه نرگس. بی‌مرگی حیات: نقد اسطوره‌ای مجموعه عکس «سفیدبرفی» عباس کیارستمی بر پایه نظریه نورتروپ فرای. 1. 1402; 3 (1) :39-56

    URL: http://art-studies.ir/article-1-100-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 3، شماره 1 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 64 queries by YEKTAWEB 4712