خوانش شعارنویسی های انقلاب اسلامی ایران براساس نظریه ریزوماتیک فلیکس گتاری
|
حنانه یعقوبی ، مینو خانی، جعفر گلشن روغنی |
|
|
چکیده: (582 مشاهده) |
شعار نویسی که یکی از عامترین و مردمیترین راهها برای بیان و انتقال پیام است و به خوبی میتواند خروش مردمی در هر دوره را نمایش دهد در تظاهرات مردمی سال ۱۳۵۷ مردم ایران با بیان نظرات خود در قالب شعارها درخواست سرنگونی رژیم شاهنشاهی و همراهی با امام خمینی (ره) را ابراز کردند شعارهای آن زمان در قالب اعتراض و اعلام انزجار به شرایط موجود میتوانند مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرند. این پژوهش بر اساس نظریات فلیکس گتاری نظریه پرداز روان کاو و فعال سیاسی پست مدرن فرانسوی انجام شده است. او به همراه دوست خود، ژیل دلوز به بیان نظریه «ریزوم پرداخته و آن را مخالف دیدگاه درختی حاکم بر فرانسه معرفی میکند. در دیدگاه ریزومی برای هیچ رویدادی نمیتوان ابتدا و انتها در نظر گرفت و همه چیز در حال جوش و خروش و خیزش است. در این مقاله تلاش شد نقطه نظرات ریزوماتیک گتاری در شعار نویسیهای انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران با تاکید بر مجموعه عکسهای اکبر ناظمی بررسی شود روش انجام این مقاله از منظر شیوه انجام توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و میدانی به دست آمد و تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود خوانش شعار نویسی انقلاب اسلامی ایران با نظریه ریزوم گتاری چگونه صورت میگیرد؟ نتایج نشان میدهد شعارنویسی بر روی دیوار یا وسایل نقلیه با دیدگاه ریزومی کاملا خوانایی داشته و هیچگونه ابتدا و انتهایی برای بروز احساسات در آن زمان نیست غلیان احساس مردم در آن دوران سراسری بوده و جوش و خروش خیزش و اعلام انزجار از استبداد شاهی به نقطه ای خاص از ایران و به مردمانی محدود منتهی نمیشده است انتقال پیامها و جریان احساس انقلاب در عکس ها و شعارها مشهود است. |
|
واژههای کلیدی: شعارنویسی، ریزوماتیک فلیکس، گتاری، انقلاب اسلامی، اکبر ناظمی |
|
متن کامل [PDF 506 kb]
(247 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
هنرهای تجسمی دریافت: 1402/4/15 | پذیرش: 1402/5/3 | انتشار: 1402/6/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|