دانشگاه پیام نور تهران شرق، گروه هنر و معماری دانشگاه پیام نور hajsayyedjavady@pnu.ac.ir
چکیده: (425 مشاهده)
نقاشی برای کودکان در حکم زبان بصری است. اغلب کودکان با نقاشی دنیای درون خویش را آشکار میکنند. هدف از انجام مقالۀ حاضر، مطالعۀ تاثیر نقاشیدرمانی بر کاهش اضطراب کودکان ۶ تا ۸ سال شهر قزوین است تا پاسخی به سوال داده شود: آیا آموزش هنر نقاشی بر کاهش اضطراب در کودکان 6 تا 8 ساله (شهر قزوین) نقش دارد؟ پژوهشحاضرازنظرهدف، کاربردیوبرحسبنوعگردآوریدادهها، نیمهآزمایشیبود. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای (با بررسی اسناد و مدارک، بررسی تجارب ملی و بینالمللی و بررسی پایاننامهها) و میدانی (با استفاده از پرسشنامۀ ارتقایافتۀ اضطراب کودک اسپنس فرم کوتاه) بود. جامعۀ آماری، 1290 کودک 6 تا 8 سال شهر قزوین در سال 1402- 1403 بود و حجم نمونه ازمدرسۀ دخترانۀ دو کلاس در مقطع اول بهروشنمونهگیری تصادفیانتخابشدند. یککلاس، گروهکنترلوکلاسدیگر، گروهآزمایشراتشکیلدادند .عدۀدانشآموزانگروهآزمایشوگروه کنترلهرکداماز مدارس 30نفربودند. بررسیها نشان داد: بررسی تحلیل واریانس بین میانگین اضطراب کودکان: پیش و پس از آزمون در گروه آزمایش (305/5F=) تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). بررسی نموداری وضعیت اضطراب دانشآموزان نشان داد آموزش نقاشی در کاهش اضطراب موثر بودهاست.
Haji Seyed Javadi S M, Mardani M. Studying the effect of painting therapy on reducing the anxiety of 6-8 year old children in Qazvin city. 3 2024; 3 (4) : 6 URL: http://art-studies.ir/article-1-131-fa.html
حاجی سید جوادی سید محسن، مردانی ملیحه. مطالعۀ تاثیر نقاشیدرمانی بر کاهش اضطراب کودکان ۶ تا ۸ سالۀ شهر قزوین. 1. 1403; 3 (4) :91-99