سنتگرایان در باب هنر سنتگرا، تالیفات متعددی را از خود برجای گذاشتهاند، هر چند نحله فکری آنان گستردهتر از صرف پرداخت به هنر است و ابعاد وسیع زندگی را دربرمیگیرد؛ اما آنچه حائز اهمیت است، توجه آنها به هنر است. در آرایشان اندیشهای مانند «هنر برای هنر» جایگاهی ندارد. درواقع، هنر از دیدگاه سنتگرایان دریچهای برای ورود به حریم قدس از گذرگاه یادآوری نامتناهیات و مطلقیات آن حقیقت اعلی است. از مهمترین ویژگیهای هنر سنتگرا، نظم و وحدت است که سعی در ایجاد تطابق با بعد کیفی و اصطلاحاً جوهری صور کیهانی دارد. سوال پژوهش این است که چگونه مبانی هنر سنتگرا در سینما قابل بازتولید و تحقق است؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی آنجام شده و اطلاعات به شیوه کتابخانهای بهدست آمدهاست. با بررسی مولفههای هنر سنتگرا، این نتیجه به دست آمد که بهصورت کلی چنین امری قابل تحقق است، هرچند سنتگرایان بهصورت کلی در باب هنرهای مدرن مباحثی مطرح نکردهاند، با توجه به کارکرد هنر سنتگرا از منظر آنها، بسیاری از جنبههای آن در سینما آن قابل بازتولید است. هنرمند سینماگر میتواند با رمزپردازی صُور حسی به صورتهای مثالین ارجاع دهد و از طریق تقدس زمانی، بهسمت نامیرایی حقیقت سنتی حرکت کند. سینما قادر است از فردگرایی هنر مدرن نیز فرارفته و به حقیقتی قدسی بپردازد.
khosravi M, naghash zade M. Study of the possibility of realizing the theory of traditional art in cinema with emphasis on the opinions of Seyyed Hossein Nasr. 3 2024; 3 (4) : 4 URL: http://art-studies.ir/article-1-124-fa.html
خسروی دینارعالی مهدی، نقاش زاده مسعود. مطالعۀ امکان تحقق نظریۀ هنر سنتگرا در سینما با تاکید بر آرا سید حسین نصر. 1. 1403; 3 (4) :59-74