:: دوره 3، شماره 1 - ( 6-1402 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 22-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی ارزش‌های فرهنگی متناظر با مخاطب کودک و نوجوان در پویانمایی شکرستان
زهرا رهبرنیا، فاطمه پاک نژاد
چکیده:   (318 مشاهده)
فیلم های پویانمایی یکی از انواع وسایل کمک آموزشی و تربیتی یا به عبارتی وسایل ارتباط و بصری است که با تاثیر قوی در یادگیری از رسانه ها به نمایش گذاشته میشود. این پژوهش با استفاده از رویکرد نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا انجام شده است هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی ارزشهای فرهنگی متناظر با مخاطب کودک و نوجوان در پویا نمایی شکرستان ارزشهای اجتماعی، اقتصادی و دینی است. سوال این پژوهش عبارت است از مجموعه شکرستان بیشتر در انتقال کدام ارزشهای فرهنگی اهتمام ورزیده است؟ همچنین مشخص کردن مخاطب مناسب این مجموعه با توجه به محتوای ارائه شده هدف بوده است برای روش تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی بر اساس نظرات فیلیپ مایرینگ با رویکرد قیاسی استفاده گردید. نمونه تحقیق شامل ۱۸ قسمت از مجموعه مذکور بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد هدف اصلی سازندگان پویانمایی شکرستان تاکید بر هویت ایرانی و داشتن یک هدف پنهان برای انتقال مفاهیم مثبت در کلیت هر داستان بوده است. همچنین از جنبه کیفی بیشترین تلاش به ترتیب در انتقال ارزشهای اجتماعی اقتصادی و دینی به نظر میرسد نتایج نشان میدهد این مجموعه به دلیل نداشتن شخصیتهای قهرمان احساس و علاقه ای برای همذات پنداری در مخاطبانش ایجاد نمی نماید و به دلیل بعضی رفتارها و گفت و گوها برای مخاطب کودک مناسب به نظر نمیرسد هرچند در مقابل به دلایل شرایط جامعه امروزی ایران برای سن مخاطب نوجوان کاملا مناسب و قابل استفاده است.
واژه‌های کلیدی: بازنمایی پویانمایی، شکرستان هویت ارزشهای فرهنگی کودک و نوجوان
متن کامل [PDF 2454 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
دریافت: 1400/8/3 | پذیرش: 1401/11/21 | انتشار: 1402/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها