:: دوره 2، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 18-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش کپی، بدل‌سازی و جعل در اصالت نقاشی
ادهم ضرغام ، آذین یوسفیانی
چکیده:   (86 مشاهده)
اصالت یا ابتکاری بودن ،اثر یکی از مفاهیم کلیدی در بحث کپی رایت است اگر پذیرفته شود که هنر والا هنری است که لازمه آن اصیل بودن است پس آثار صرفاً،کپی فاقد ارزش هنری محسوب می‌شوند. از طرفی بدل‌سازی و جعل نمی‌تواند نمایان‌گر اصالت اثری هنری باشد زیرا جعل در تعریف به فقدان و نفی ارزش دلالت می‌کند. جعل مفهومی است که تنها با ارجاع به مفهوم اصالت معنادار می‌شود و اساساً چون در این کنش قصد فریب در میان بوده است در تضاد با مفاهیم اصالت قرار می‌گیرد. امروزه در دنیای معاصر مرزهای بین کپی و تاثیرپذیری بسیار باریک شده چنان‌چه بررسی اصالت اثر هنری را در تمامی حوزه‌های هنری از جمله نقاشی دشوار ساخته است. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و منابع مکتوب منتشرشدهٔ اینترنتی انجام گرفته با ذکر چند نمونه از آثار نقاشی سعی در تشریح و توصیف برخی از ویژگی‌های کپی، بدل‌سازی و جعل در رابطه با مفهوم اصالت شده است. همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا هنرمند با کپی از یک اثر نقاشی می‌تواند اثر هنری اصیلی بیافریند؟» با توجه به مطالعات انجام شده مشاهده شد که کپی در هنر معاصر، شکل نوینی از هنر تلقی شده که به شکل‌های مختلف مثلاً در محتوا یا شکل اثر جدید نمود می‌یابد. در این صورت اگر رجوع به اثر یا آثاری از گذشته با بیان ایده‌ای نو از دیدگاه هنرمند معاصر طرح شود به‌طوری که آثار اصیل و بدیعی خلق شده که برخلاف کنش جعل و بدل‌سازی قصد فریب مخاطب را نداشته و همچنان اصالت اصل آثار پیشین نیز حفظ شود اثر تازه می‌تواند یک اثر هنری اصیل محسوب شود.
واژه‌های کلیدی: کپی بدل سازی، جعل اصالت اثر نقاشی
متن کامل [PDF 2982 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
دریافت: 1398/11/20 | پذیرش: 1399/1/19 | انتشار: 1399/3/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها