:: دوره 3، شماره 2 - ( 9-1402 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 96-73 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعۀ تطبیقی میان دو سلف‌پرتره از سوفونیزبا آنگوئیسولا و مارلین دوما بر مبنای رویکرد فمینیستی
یاسمن امامی
دانشگاه تهران
چکیده:   (429 مشاهده)
سوفونیزبا آنگوئیسولا، زنِ نقاشِ عصر رنسانس ایتالیا، به پرتره‌های متعددی که در طول زندگی هنریش تصویر کرد، شهرت داشت. شش قرن بعد، مارلین دوما، زنِ نقاش معاصرِ آفریقای جنوبی نیز از شهرت مشابهی برخوردار شد. از آن­‌جایی که خلق سلف­‌پرتره توسط هنرمندان همواره بیان­‌گر تعبیر شخصی‌شان از هویت خویش بوده‌­است، هدف از انجام این پژوهش، کشفِ تلقی هر یک از این دو هنرمند از هویت‌شان بر مبنای رویکرد فمینیستی، رویکردی متمرکز بر جنسیت زنان و برابری حقوق زنان با مردان، بوده‌­است. در این راستا به این سوالات پاسخ داده­‌شده­: 1. تفاوت دیدگاه آنگوئیسولا و دوما نسبت به هویت‌شان در دو دورۀ رنسانس و پست­‌مدرنیسم به چه صورت بوده‌­است؟ 2. این هنرمندان در جهت تعریف خود در جامعه با استفاده از رسانۀ نقاشی، از چه ترفندهایی بهره برده‌­اند؟ فرضیۀ پژوهش از این قرار بوده که کاهش محدودیت‌­های زنان در طول تاریخ می­‌بایست در تصویری که آن‌­ها از هویت‌شان داشته‌­اند، اثرگذار بوده­‌باشد. نهایتا نگارنده در ابتدا با استفاده از روش تحقیق قیاسی و در ادامه با روش استقرایی به این نتیجه دست یافته­ که در سلف­‌پرترۀ آنگوئیسولا، هویت برابرِ ارزش­‌های درونی و در اثر دوما، معادلِ ارزش­‌های بیرونی هنرمند بوده‌­­است که هر دو با انواع ترفندهای تجسمی آن را به نمایش گذاشته‌­اند.
 
واژه‌های کلیدی: فمینیسم، سوفونیزبا آنگوئیسولا، مارلین دوما، سلف‌پرتره.
متن کامل [PDF 843 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
دریافت: 1402/5/24 | پذیرش: 1402/10/3 | انتشار: 1402/10/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها