ایرج اسکندری از هنرمندان معاصر است که همزمان با جنگ هشت ساله آثاری با موضوع این جنگ خلق کرد. یکی از نمادهای مورد علاقه وی، پرندههای کبوتر و عقاب هستند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی معنای نماد این پرندهها در آثاری از این هنرمند با موضوع دفاع مقدس بود. این تحقیق به روش شمایلنگاری اروین پانوفسکی و نشانهشناسی چارلز سندرس پیرس استوار بود. روش انجام تحقیق، تحلیل محتوا و روش گردآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانهای و میدانی (گفتوگو با هنرمند) انجام شد. در مقاله حاضر، بعد از نگاهی به نظرات این هنرمند در خصوص هنر انقلاب و دفاع مقدس، 13 پرده از آثاری که متاثر از جنگ خلق شده بود، بررسی گردید و پنج پرده با نقش کبوتر و عقاب، برای بررسی عمیقتر انتخاب شد. بررسیها نشان داد اسکندری در پرداخت به سوژههای متاثر از جنگ اصولا موضوع مورد نظر خود را بهگونهای جهانشمول مطرح میکند، مثل پرده بمباران که برای نشان دادن معصومیت افراد درگیر در جنگ از کبوتر استفاده کردهاست. این نگاه جهانشمول اسکندری در تقابل خیروشر با استفاده از دو پرندۀ کبوتر، نماد صلح و عقاب، نماد امریکای امپریالیست در پردههای دفاعمقدس و نقاشی دیواری با همین عنوان بروز پیدا کرده است. در پرده اسارت نیز، کبوتر غمگین در قفس در تقابل کبوترهای آزاد قرار گرفته تا سختی اسارت را نشان دهد.