[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آرشیو مقالات
  • سال 1404
  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1399
  • سال 1398
  • ..
    :: دوره 5، شماره 9 - ( 6-1404 ) ::
    جلد 5 شماره 9 صفحات 102-89 برگشت به فهرست نسخه ها
    نمادشناسی پرنده‌های کبوتر و عقاب در نقاشی‌های دفاع مقدس ایرج اسکندری
    مینو خانی
    واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی
    چکیده:   (9 مشاهده)
    ایرج اسکندری از هنرمندان معاصر است که هم‌زمان با جنگ هشت ساله آثاری با موضوع این جنگ خلق کرد. یکی از نمادهای مورد علاقه وی، پرنده‌های کبوتر و عقاب هستند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی معنای نماد این پرنده‌ها در آثاری از این هنرمند با موضوع دفاع مقدس بود. این تحقیق به روش شمایل­نگاری اروین پانوفسکی و نشانه­شناسی چارلز سندرس پیرس استوار بود. روش انجام تحقیق، تحلیل محتوا و روش گردآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانه­ای و میدانی (گفت‌وگو با هنرمند) انجام شد. در مقاله حاضر، بعد از نگاهی به نظرات این هنرمند در خصوص هنر انقلاب و دفاع مقدس، 13 پرده از آثاری که متاثر از جنگ خلق شده بود، بررسی گردید و پنج پرده با نقش کبوتر و عقاب، برای بررسی عمیق­تر انتخاب شد. بررسی­ها نشان داد اسکندری در پرداخت به سوژه­های متاثر از جنگ اصولا موضوع مورد نظر خود را به‌گونه­ای جهان­شمول مطرح می­کند، مثل پرده بمباران که برای نشان دادن معصومیت افراد درگیر در جنگ از کبوتر استفاده کرده‌است. این نگاه جهان­شمول اسکندری در تقابل خیروشر با استفاده از دو پرندۀ کبوتر، نماد صلح و عقاب، نماد امریکای امپریالیست در پرده­های دفاع مقدس و نقاشی دیواری با همین عنوان بروز پیدا کرده است. در پرده اسارت نیز، کبوتر غمگین در قفس در تقابل کبوترهای آزاد قرار گرفته تا سختی اسارت را نشان دهد.
     
    شماره‌ی مقاله: 5
    واژه‌های کلیدی: ایرج اسکندری، نقاشی دفاع مقدس، کبوتر، عقاب.
    متن کامل [DOCX 1659 kb]   (5 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: هنرهای تجسمی
    دریافت: 1404/7/3 | پذیرش: 1404/8/27 | انتشار: 1404/8/27
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    KHANY M. Symbology of Pigeons and Eagles In The Works of Holy Defense of Iraj Eskandari. 3 2025; 5 (9) : 5
    URL: http://art-studies.ir/article-1-178-fa.html

    خانی مینو. نمادشناسی پرنده‌های کبوتر و عقاب در نقاشی‌های دفاع مقدس ایرج اسکندری. 1. 1404; 5 (9) :89-102

    URL: http://art-studies.ir/article-1-178-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 5، شماره 9 - ( 6-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    Advanced Studies of Art
    Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 68 queries by YEKTAWEB 4722