سوفونیزبا آنگوئیسولا، زنِ نقاشِ عصر رنسانس ایتالیا، به پرترههای متعددی که در طول زندگی هنریش تصویر کرد، شهرت داشت. شش قرن بعد، مارلین دوما، زنِ نقاش معاصرِ آفریقای جنوبی نیز از شهرت مشابهی برخوردار شد. از آنجایی که خلق سلفپرتره توسط هنرمندان همواره بیانگر تعبیر شخصیشان از هویت خویش بودهاست، هدف از انجام این پژوهش، کشفِ تلقی هر یک از این دو هنرمند از هویتشان بر مبنای رویکرد فمینیستی، رویکردی متمرکز بر جنسیت زنان و برابری حقوق زنان با مردان، بودهاست. در این راستا به این سوالات پاسخ دادهشده: 1. تفاوت دیدگاه آنگوئیسولا و دوما نسبت به هویتشان در دو دورۀ رنسانس و پستمدرنیسم به چه صورت بودهاست؟ 2. این هنرمندان در جهت تعریف خود در جامعه با استفاده از رسانۀ نقاشی، از چه ترفندهایی بهره بردهاند؟ فرضیۀ پژوهش از این قرار بوده که کاهش محدودیتهای زنان در طول تاریخ میبایست در تصویری که آنها از هویتشان داشتهاند، اثرگذار بودهباشد. نهایتا نگارنده در ابتدا با استفاده از روش تحقیق قیاسی و در ادامه با روش استقرایی به این نتیجه دست یافته که در سلفپرترۀ آنگوئیسولا، هویت برابرِ ارزشهای درونی و در اثر دوما، معادلِ ارزشهای بیرونی هنرمند بودهاست که هر دو با انواع ترفندهای تجسمی آن را به نمایش گذاشتهاند.
Emami Y. Comparative Study of Two Self-Portraits by Sofonisba Anguissola and Marlene Dumas with a Feminist Approach. 3 2023; 3 (2) :73-96 URL: http://art-studies.ir/article-1-58-fa.html
امامی یاسمن. مطالعۀ تطبیقی میان دو سلفپرتره از سوفونیزبا آنگوئیسولا و مارلین دوما بر مبنای رویکرد فمینیستی. 1. 1402; 3 (2) :73-96