هنر در دهههای آخر سدۀ بیستم ماهیتی چندگانه و چندرسانهای پیدا کردهاست بهطوری که مرز یک رسانۀ خاص را شکسته و فراتر از آن قرار گرفتهاست و امکان حضور چند رسانه را در روند پیدایش اثر هنری فراهم ساختهاست. این پژوهش که از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و به روش کتابخانهای صورت گرفته، ضمن مرور بر جایگاه رسانۀ نقاشی در هنر معاصر، تعامل آن را با رسانۀ چیدمان بررسی کردهاست و برای پاسخگویی به سوال اصلی خود (هنر نقاشی با هنر چیدمان در ایران دارای چگونه تعاملی است؟) به مطالعۀ موردی 15 اثر از هنرمندان ایرانی، پرداختهاست. یافتههای این بررسی نشانداد: 1. حضور تابلوی نقاشی در کنار چیدمان و ارایهشدن بهعنوان یک مجموعه، استفاده مستقیم نقاشی بر روی اشیاء و ارایه شدن بهعنوان اثر چیدمان و استفادۀ اشیاء بر روی نقاشی و ارایۀ آن بهعنوان یک اثر بهصورت تابلوی نقاشی از جمله تعاملات متقابل دو رسانۀ چیدمان و نقاشی در آثار هنرمندان ایرانی است. 2. متاثر بودن اثر از سبکها و موضوعات و آثار معروف نقاشی، استفاده از عناصر بصری و ویژگیهای نقاشی (رنگ، نور و ترکیببندی و مبانی تجسمی) و نحوه ارایۀ اثر چیدمان شبیه به یک تابلوی نقاشی از جمله تاثیرات رسانۀ نقاشی بر رسانۀ چیدمان در آثار هنرمندان ایرانی است. 3. چیدمانهای نقاشی و بهرهبردن از تکنیکهای چیدمان در ارایۀ آثار از جمله تاثیرات رسانۀ چیدمان بر رسانۀ نقاشی در آثار هنرمندان ایرانی است.
agharabi K. Interaction of contemporary painting with Installation art in Iran (A case study of 15 works by Iranian artists). 3 2023; 3 (2) :21-43 URL: http://art-studies.ir/article-1-110-fa.html
آقاربی کیانا. تعامل نقاشی معاصر با هنر چیدمان در ایران (مطالعۀ موردی 15 اثر از هنرمندان ایرانی). 1. 1402; 3 (2) :21-43